Jakten på friskoleeländet del 12: förbjud friskolor och höj kvaliteten

Låt mig först av allt göra klart: jag är INTE säker på att jag skulle hålla med om resultatet om jag fick läsa undersökningen lite noggrannare, för undersökningar om skolkvalitet tillhör de mest subjektiva man kan göra. Det är oftast riktigt usla, och det finns väl ingenting som säger att den här skulle vara mycket bättre.

Men ändå, låt oss titta på rangordningen över Sveriges bästa skolkommuner som Föräldraalliansen Sverige har gjort med hjälp av Skolverkets och SCB:s öppna databaser:

  1. Åsele
  2. Vindeln
  3. Överkalix
  4. Storfors
  5. Storuman
  6. Norsjö
  7. Dorotea
  8. Arvidsjaur
  9. Eda
  10. Gnosjö

Låt oss titta på den, och sen se efter hur många friskolor som finns på de här orterna. Hur mycket konkurrens som den kommunala skolan är utsatt för, den som har sagts vara så betydelsefull för kvalitetens skull. Hur många tror ni? När Lärarförbundet tidigare i år gjorde samma typ av rankning toppades listan av Arvidsjaur, Piteå och Vindeln. Återigen skolor styrda av omsorg om eleverna mer än av vinsttänkande.

Det här är nog en lista som Jan Björklund helst vill gömma längst ner i högen av inkommande papper, nånstans långt ner så den glöms bort till valet om fyra år. Då kan han fortsätta föra fram sina argument om privatskolornas fördelar utan att behöva bli emotsagd av fakta.

För undersökningarna talar sitt tydliga språk: förbjud friskolor och du höjer kvaliteten i kommunens skolor.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

