Israels svenska vänner

Carola är tydligen i Israel för att göra reklam. Hon vill att vi ska glömma de brott den israeliska staten dagligen begår mot människor, de mord man utför utanför sina gränser, den mur man byggt runt barn för att hindra dem från att bo i riktiga hus.

Det förvånar mig inte. Carola Häggkvist tillhör den grupp av högerideologer som inte alls är kristna i biblisk bemärkelse utan mer gammeltestamentliga. Hon skulle knappast få en vänskaplig kram av Jesus om de möttes, utan mer få veta att det kristna budskapet är ett budskap om alla människors lika värde och om att pengar korrumperar själen. Helt enkelt den typ av kristna som jag har så svårt för, eftersom deras ord knappast går hand i hand med det budskap de säger sig hylla. Av hyckleri eller ignorans, jag vet inte vilket men det spelar mindre roll eftersom båda egenskaperna förtjänar sin plats i skamvrån.

Nu hade jag bara tänkt ösa lite ovett över den carolingiska okunskapen, men det är svårt att se igenom det sätt som Expressen presenterar konflikten i Mellanöstern:

Palestinierna kräver i princip all mark som Israel ockuperar sedan 1967 och att östra Jerusalem, inklusive den gamla staden, som sin huvudstad.
Israel vill behålla flera stora bosättningar på Västbanken och betraktar hela Jerusalem som sin huvudstad, men erbjuder palestinierna vissa ytterområden.

Smaka på den. Palestinierna kräver medan israelerna erbjuder. Ja, och den som misshandlar sitt barn gör ju det bara för barnets bästa, så att den ska lära sig livets hårda skola… Undrar om den tidningen har haft några reportrar på plats eller om dom bara lutar sig mot prenumerationen från det israeliska propagandaministeriet…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

