Metta Fjelkner vinner dagens Don Quijote

Ordförande för Lärarnas Riksförbund heter Metta Fjelkner. Det är INTE en favorit. Man kan inte vara det när man leder ett fackförbund som totalt har misslyckats med sin uppgift.

Men hon har sina stunder, och idag har hon en. I Aftonbladet skriver hon en debattartikel där hon påpekar hur direkt olämpligt det är att föräldrar plockar sina barn från skolan för att kajka på semester mitt under terminen.

Hon har helt rätt! Förutom att föräldrarna därmed visar barnen att skolan egentligen är ganska oviktig, och att man lika gärna kan plaska i Thailands blå vatten som att läsa svenska statsskicket, så gör man dem också en rejäl björntjänst i deras studier. Det ÄR inte lätt att läsa in två veckor samtidigt som allt annat måste göras. Det SKA inte ens vara lätt, för det finns en poäng med att man har lektioner.

Jag ser resultatet av dom här semesterresorna! Man tar gärna till med ambitionerna och säger att visst, jag kommer läsa in det jag missar, men i realiteten är man direkt långt efter alla andra i klassen när man kommer tillbaka. Inte bara i ett ämne, utan kanske tio, och när proven kommer är det mer vanligt än ovanligt att resultatet blir långt under det normala. Just nu har jag två stycken med ambitioner på MVG som fortfarande saknar godkänt på de delmoment de missade när de var borta.

Ännu värre blir det när man sticker trots att man inte fått ledigt, för det ska vara klart att föräldrar inte alls som regel bryr sig om med att kolla såna saker innan man bokar resan. Det gör att man drar ändå, och tar skolket på listorna. Risken blir en anmälan till CSN och återkrav på studiemedlen, men dessutom har man visat barnen att det är helt okej att smita ifrån sitt ansvar, att man inte alls behöver följa reglerna på sin arbetsplats.

Det ÄR ett problem, men samtidigt visste jag så fort jag läste rubriken att Fjelkner knappast kunde vänta sig nåt medhåll i kommentatorsfältet. Och visst stämde det. Inte alls oväntat dyker kommentarerna upp att lärarna bara ska hålla käften med sina två månaders sommarlov… Jag har tröttnat på att säga att det är injobbad tid, den samlade ledigheten vi får efter att ha jobbat efter 45-timmarsvecka under ett helt år. Det spelar liksom ingen roll vad man säger, det går bara inte in i folks medvetande.

Så Metta Fjelkner ska ha en eloge för att hon drar sabel mot väderkvarnarna. Hoppas hon vinner.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Metta Fjelkner vinner dagens Don Quijote

  1. Linda skriver:

    Anmälan till CSN och återkrav på studiemedlen? Jag har då aldrig hört talas om någon som fått vare sig studiebidraget indraget eller tvingats betala tillbaka och jag känner folk som skolkar hejvilt, de åker gärna i väg på solsemester under höstlovet plus en extra vecka och likadant vid jul, ibland även vid påsk. Dessutom tar de gärna ledigt någon gång mitt i veckan då och då för att de är bakfulla efter lill-lördag.

    För övrigt tycker jag att det är ett övre medel- och överklass problem. Inte fan har arbetarklassen råd varken att ta ledigt utöver de tillsatta 4 veckorna på sommaren eller att åka på semester utomlands. Därför tänker jag vara politisk inkorrekt, peka finger och säga: Ge de jävlarna streck i betyget.^^

    • katedervarg skriver:

      I alla fall blir det inte godkänt förrän det är godkänt! Inte blir mina krav på att kunskapsnivån ska vara nådd lägre, bara för att man får de extra tufft när man kommer hem.

      Bara elever OCH föräldrar är medvetna om det så bryr jag mig inte om att åker till Thailand nätr det passar eller inte. Kan man acceptera att få ett lägre betyg för några veckors bränna så är det väl upp till dem. Problemet är bara att det är MIG de kommer och gnäller på sen, och JAG förväntas ställa till rätta det som de har trasslat till.

  2. Carina skriver:

    Kolla in den här vinklingen så kanske du förstår föräldrars ilska över vad Mette skrev! http://www.totalbeauty.se/ar-forbaskat-trott-pa/

    • katedervarg skriver:

      Nja… Det var ett inlägg som visade ganska lite insikt i både lärares arbete och skolans verksamhet. Det handlade mer om vad man som föräldrar måste kunna få göra än vad som krävs för att elever ska kunna ta till sig mer eller mindre komplicerat kunskapsinnehåll. Plus lite allmänt gnällande på lärare samt okunskapen kring lärares ledighet. Vi är INTE lediga under höstlovet. Jag ser till exempel fram emot två dagar där jag behöver läsa runt femtio uppsatser, med en genomsnittlig lästid på en halvtimme, plus att uppgifterna för tre klasser måste konstrueras innan de kommer tillbaka från sin APU nästa vecka.

      Vad får jag för det? Inte ett dugg. Det RÄKNAS som ledig tid, trots att alla vet att det är jobb som måste göras.

      Dessutom har jag i dagsläget fyra elever som behöver individuella examinationer eftersom de missade den första pga semesterresa i september. Jag räknar med mellan fem och tio timmars arbete för var och en av dem. Detta är INTE saker som räknas in i den ordinarie tjänsten utan förväntas fixas ändå.

      Till exempel av föräldrar som den påvisade bloggerskan. Att hennes barn är ett av minst ett hundratal som läraren ska försöka lära saker verkar gå henne förbi. Sen är frågan om det egentligen är så viktigt, bara hon får ta sin semester när det passar henne.

  3. Carina skriver:

    En hel del lärare är inte på skolan under höstlovet. Och ja, jag känner väldigt många lärare som gör så. Har även arbetat väldigt nära en del av dem.

    Jag tar den ledigheten för att mina barn ska träffa sin far i USA, men ifall ni förbjuder denna ledighet kommer mina barn knappt få träffa honom. Det är helt enkelt inte rätt av er att vara så enkelspåriga att ni vill förbjuda ledighet bara för att några vill förbättra sin bränna.

    Vi tar aldrig ledigt när ett prov ska göras, vi tar aldrig ledigt när ett grupparbete ska genomföras på skolan.

    Jag kan inte vara ledig bara på skolloven. Har faktiskt också ett jobb att sköta om som inte tillåter ledighet på bara skolloven. Har inte mina barn rätt att semestra med båda sina föräldrar?

    Ifall barn inte ska få vara lediga underskolterminen, då ska inte heller lörarna få ta ledigt under skolterminen, inte en enda dag!

    • katedervarg skriver:

      Om det handlar om att åka till sin ena förälder så känns det inte riktigt som den semester som både jag och Metta Fjelkner pratar om, utan något annat.

      Men problemet kvarstår: kurserna stannar inte under den tiden, och det barn som varit borta KOMMER att få arbeta hårt för att ta igen den förlorade tiden. Det ställer krav på både honom/henne och föräldrarna, och man MÅSTE inse att det kan innebära både indragna studiemedel och lägre betyg.

      Man kan heller inte kräva av läraren att få extra hjälp, för den tiden finns inte. Den tid man har måste gå till elever med studieproblem, inte elever vars föräldrar valt att åka på semester under terminen. Det är alltså helt riktigt att det är upp till eleven att själv ta reda på vad man missat under ledigheten.

      Om man bara inser detta så bryr väl inte jag mig om att man åker bort. Det är ju ändå elevernas liv och utbildning det handlar om, så det är klart att det är upp till dem om de vill semestra en vecka i stället för att lära sig nåt.

Kommentera

