Men vad säger dom?!?!

Alltså Lärarförbundet! Här går dom ut i en debattartikel i Sveriges största morgontidning, arm i arm med arbetsgivarna, och hävdar något som dom borde VETA är en direkt lögn: att lärarna inte vill ha tillbaka staten som huvudman för skolan!

Deras undersökningsunderlag är 800 grundskolelärare, (bara det låga antalet svarande borde vara en varningsklocka!) och då skulle jag vilja veta vilka dessa lärare ÄR. Vilket stadium arbetar de på? Är det en kommunal skola eller en privatskola? Vilka ANDRA förslag till förbätttringar hade man att ta ställning till? (”endast 1 procent anser att ett förstatligande är en viktig åtgärd”, är nämligen utgångspunkten, och det kan säkert stämma om andra alternativ man hade att välja var ”mer resurser till skolan”, ”mindre klasser” och ”avskaffa friskolorna”!)

Timmen är alldeles för sen nu för att få full koll undersökningen, och dessutom är jag fortfarande halvskakis efter att ha åkt fyra mil i kompakt dimma. Det får bli i morgon. Men jag tror inte att min slutsats kommer bli nån annan än den jag redan sagt: SNÄLLA NÅGON, ta ifrån kommunerna deras ansvar för skolan, för de har inte den kompetens som krävs för att ta det!

Just nu är jag rätt glad att jag tillhör det andra fackförbundet. Inte för att jag tycker dom gör ett alldeles särdeles jobb när dom har fått lärarnas reallöner att sjunka som en sten samtidigt som arbetsuppgifterna har ökat till en nivå där de inte hinns med på en 45 timmars arbetsvecka. Men de har i alla fall koll på vad Sveriges lärare tycker om kommunaliseringen.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

