Tankar om något nytt

Jag känner mig instängd. Låst. Flytten till den nya lägenheten är egentligen inte alls klar än, för fortfarande står hyllor utefter väggarna i väntan på att skruvas fast. Men det är ett helvete om man bor i en lägenheten där varenda vägg är i betong. Granithård betong.

Fast det är inte väggarna som är problemet egentligen, utan jag har bara inte hittat hem. Det känns inte som hemma. Det är svårt att hitta nåt som känns som hem sen KP3, men det handlar inte om längtan efter det gamla utan snarare tvärtom att jag vill slänga ut det. Jag har för mycket skit runt omkring fotlederna som håller fast mig, och hindrar det nya från att komma in. Inte för att det finns nåt nytt, men så länge jag är låst kommer det inte heller att finnas det.

Det bästa vore så klart att säga tack och adjö till hela skiten, och flytta ifrån stan. Söka jobb i nån skärgårdsby och leva på sill och potatis. Eller på en fjälltopp. Bara långt ifrån Örebro och långt ifrån bullret från E18. Nånstans med skog, så katterna kan få röra sig som katter ska röra sig.

Men så kommer det inte bli. Det gäller att inse att det är här jag bor. Det här är min stad. Och än så länge är det här min lägenhet. Så hur ska jag kunna göra det till mitt hem?

Jag var på IKEA förut, gick runt och spanade in saker som skulle kunna frigöra nåt nytt. En ny soffa är nödvändig, för den här håller på att gå sönder. Ena gaveln är på väg att ge vika och risken är att den bara kommer kollapsa. Inte bra, eftersom den är Püssels tillflykt när Aslan blir för jobbig. Jo, fast jag tycker så mycket om modellen, så det blir nog en ny Ektorpare. Men en annan färg. Mörkbrun. Chokladbrun. Hette det inte, men den såg ut som choklad.

Ny säng. Mm… Ny säng, ny stor säng. Men var skulle den stå? Jag vill ha en sån där stor, där man kan rulla fram och tillbaka, ligga på tvärs lika gärna som på längden. Det får inte plats där jag har min idag, fast å andra sidan har jag ett sovrum där jag idag bara har en dator och bokhyllor. Och ett stort jävla skrivbord. Det måste bort först av allt.

Men om det ska få plats med något nytt innebär det att jag absolut måste ta bort några bokhyllor, och det gör att jag drar mig för ommöbleringen. Det är ju böcker där! Mina böcker, de jag har skaffat under alla år, böcker som för mig är heligare än varenda benknota från ett helgon man kan hitta!

För många år sen, när Karins föräldrar flyttade till Stockholm, minns jag hur hennes pappa kastade flera lådor med böcker, och jag kände hur det värkte i hjärtat när jag såg det. Jag kunde inte låta bli att gå och gräva fram åtminstone några för att rädda dem från brasan, och Raoul Wallenberg kunde inte ha varit mer hängiven sin uppgift än jag var då. Det gör till och med ont att kasta skolböcker, även om det är samhällskunskapsböcker från 1985 där det står att Sovjetunionen styrs av en politbyrå med Gorbatjov i spetsen.

Men nu förstår jag hur han tänkte. Böckerna, som man en gång har sökt sin tillflykt i, ger till slut inte en känsla av frihet utan blir bara en boja som tynger. De lyser inte längre upp rummen, utan stänger in dem, krymper luften.

Så böckerna måste ut…

Nå, ingenting kom med från IKEA. (Mer än äppelkaka och vaniljsås, som kommer sitta fint till ishockey på TV.) Inte den här gången. Böckerna får nog stå kvar ett tag till. Jag måste acklimatiseras vid tanken att bo i ett hem och inte ett bibliotek.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tankar om något nytt

  1. ett85912 skriver:

    Jag vet, jag vet, jag vet!

    http://www.bookcrossing.com/

    Skriv ut ett märke, sätt i en bok, lämna boken nånstans, typ café eller var som helst där någon annan bara kan ta den. Sen får du hoppas att denne någon är tillräckligt nyfiken att googla vad sjutton det där märket som sitter i boken är för något (eller att hen redan vet). Och att hen då registrerar att hen hittat boken och var fyndet gjordes. Sen kan du förhoppningsvis följa dina böcker när de reser världen runt, om personen som hittade boken också delar med sig av den när den blivit utläst osv 😀

Kommentera

