Start wearing purple, wearing purple!

Den är grym! En låt som ska spelas på en volymnivå som normalt inte finns med när man köper apparaterna, en nivå som innebär permanenta hörselskador och allmän schizofreni! En låt som ska dansas till, utan vett och sans, till svetten ger dig vattenplaning!

D berättade om den först, och tydligen ryckte jag mest på axlarna. Hon måste ha blivit förvånad, för hon vet att det är så mycket min musik att den skulle kunna vara inbränd i hörselgången. Förmodligen hade jag tankarna på annat, på annan, när hon spelade den. Nästa gång jag hörde den var till en reklam under The Daily Show, och då var den spontana tanken att vafan, vad är detta? Hur har jag kunnat missa det?! Dess höjde bara ögonbrynen, och kunde inte låta bli att tänka ett ”vad var det jag sade”.

Nu kan jag säga: skulle Gogol Bordello spela i Örebro, skulle jag ställa mig i kö en månad innan biljetterna släpptes!

Idag har sången en extra dimension – i USA finns ett projekt (”It gets better projekt”) för HBT-ungdomar, som syftar till att göra deras situation bättre. I landet som många ser som sin förebild är det fortfarande inte ovanligt att det är förenligt med livsfara att kliva ur garberoben. För att lyfta frågan har man utlyst 27 oktober till ”bär lila-dagen”, och uppmanar alla att ha lila kläder för att markera sin sympati med homosexuella. ”Alla förtjänar att bli behandlade med respekt för dem de är”, är mottot.

HADE jag vetat det tidigare så HADE jag haft min lila tröja på mig, och jag hade dunkat på Bordello för sam-ettan. Nu visste jag inte det. Men ni har i alla fall min sympati. Och jag visar den så här, genom att sprida Gogol Bordello till världen.

Jag har haft många elever som har brottats med sin sexualitet. Vissa har haft relativt lätt att acceptera den, både för sig själv och andra, men andra har kämpat många svåra bataljer för att accepteras.

Det här inlägget är för er. Hoppas ni aldrig upplevde mig som ett hinder.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

