”Kåthet och lust i Bibeln” – men inte i skolan eller på riktigt

Det kanske är mer av det här Björklund vill ha i skolan?! Då skulle jag förstå honom när han säger att det är för lite kristendom på schemat, och framför allt förstår jag hans argument med att kristendomen påverkat det svenska samhället. Libido är ju en potent drivkraft.

Det kanske bor en liten smygfreudian i majoren.

För visst är det märkligt att sex- och samlevnadsundervisningen i åttan fortfarande brukar förläggas inom biologin. Som om fjortonåringarna främst behöver lära sig om befruktningens under, om gener eller om hur en penis ser ut i genomskärning. I skolan är inte sex en fråga om kåthet och lust, utan om könsceller, äggledare och i värsta fall STD. Som ställning användes företrädesvis missionären. Typ. Att svenska ungdomar fortfarande njuter av sex visar ju bara hur lite skolans undervisning betyder egentligen.

Nej, visst vore det klart roligare om man i åttan fick läsa om Noas fylleslag eller Höga visans erotiska hyllning till de manliga och kvinnliga kropparna och deras förening:

”Dina bröst är som två hjortkalvar, som gasellens tvillingkid, betande bland liljor. Tills vinden vaknar och skuggorna flyr vill jag besöka myrraberget, välluktens kulle. ”

”Min vän sticker handen genom gluggen och får mitt inre att själva.”

”Hans armar är stavar av guld, besatta med krysoliter, hans mage en skiva av elfenben, överströdd med safirer. Hans lår är pelare av alabaster på socklar av guld.”

”Dina höfters rundning är som ett smycke, smitt av konstnärshänder. Ditt sköte är en kupad skål – må vinet aldrig saknas!”

Men så läser jag om den norska kyrkans reaktion på prästens bok. Så klart inte. Fysisk kärlek är fortfarande inte helt rumsrent i den kristna gemenskapen. På kyrkwebben skriver bloggaren att

Nej tacka vet vi Victorianismen, den som skapade människovärdiga samhällen, konst och kultur av oskattbart värde och via kolonialismen inspirerade Islam att frångå dess tidigare vilda haremsutsvävningar till förmån för ett andligt liv som höjer sig över djuren och ger hopp för människan.

Det är nog mer avhållsamhetens evangelium som Björklund och kristdemokraterna vill förmedla i skolan.

(Som ett PS är det ju intressant att se hur imperialismen får sitt berättigande här, dvs. européernas hämningslösa jakt på andra kulturers egenbestämmande, liksom victorianismen som förmodligen måste vara världshistoriens mest hycklande sexualsyn. Det får mig att tycka att om skolan måste undervisa mer om kristendomen, så kanske det är på sin plats att kyrkorna predikar lite mer historia på söndagarna.)

Annonser

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till ”Kåthet och lust i Bibeln” – men inte i skolan eller på riktigt

  1. AE skriver:

    Ska ämnet kallas för religionskunskap så ska också alla världsreligioner studeras – punkt slut. Kyrkan är skild från staten i Sverige och samhället vilar på sekulär grund. Vill borgarna smygstarta nån jäkla teokrati eller va’ fan e’re frågan om?! *fnys*

    Jag tycker att religion är en del av den privata sfären, ett ”privat mentalt gosedjur”, som en klok man en gång skrev. I många delar av världen, både genom historien och även idag, har religion stor betydelse och därför kan det vara nyttigt att känna till grunderna för de stora religionerna. Detta för att bättre kunna förstå sin historia, så att man inte döms att upprepa den. Nutida skeenden kan också belysas bättre om man förstår religionens makt över människorna.

    Vill man studera en specifik religion närmare får man ta kontakt med den religionens företrädare och studera bäst man gitter på sin privata tid, men inte i skolan under dyrbar lektionstid, finansierad med likaledes dyrbara skattemedel.

    Höga Visan är en otroligt vacker klassiker, men ”gluggen”?! Jag vet inte om jag i alla lägen hålls med de här nyöversättningarna….

    • katedervarg skriver:

      Visst låter det mer som en tandläkarjournal! 😀

      Nej, visst är det så med religionen. ÄMNET religion, det vill säga. Det är väl distinktionen mellan LIVSÅSKÅDNINGEN och ÄMNET som inte regeringen (förmodligen kristdemokraterna) har fattat. De religiösa livsåskådningarna får man pyssla med bäst man vill, bara det sker på fritiden. Är man kristen bör man bäst vända sig till prästen i närmaste kvarterskyrka, är man buddhist får man väl söka upp en bergstopp med ledig hydda att filosofera i.

      I ämnet religion, det vill säga det vi ska undervisa i skolan, så handlar det om att berätta att det finns olika sätt att se på sig själv, på andra och på världen i stort. Där ska man också förhålla sig kritiskt till samtliga budskap, religiösa och andra, eller snarare lära eleverna att förhålla sig kritiskt till dem. Att den ska fungera som nån form av värvningskanal för frikyrkorna bör väl ändå inte vara skolans uppgift?

      Själv anser jag att meningen med livet är 42. Det är lika relevant och trovärdigt som att jorden är sex tusen år gammal.

  2. Jerry skriver:

    ”Ska ämnet kallas för religionskunskap så ska också alla världsreligioner studeras – punkt slut.” Varför det?
    Kyrkan är skild från staten i Sverige och samhället vilar på sekulär grund, men Sverige är inte världens navel.

    ”…men inte i skolan under dyrbar lektionstid, finansierad med likaledes dyrbara skattemedel.” Med andra ord skall muslimska skolor stängas eftersom de undervisar Islam under dyrbar lektionstid, finansierad med likaledes dyrbara skattemedel.

    Vill Muslimerna smygstarta nån teokrati i Sverige, eftersom barnen studerar inte i kommunala skolan?

    • katedervarg skriver:

      Nu blir jag lite osäker… För det första menar man väl inte att Sverige är världens navel om man anser att alla religioner ska studeras, snarare tvärtom? För det andra, studerar inte muslimer i kommunala skolor..? Var har du fått det ifrån?

      • AE skriver:

        Jag vart också lite brydd över hur vår vän Jerry här tänker, men jag beslöt att lämna åt Katedervargen själv att kommentera honom 😉

        Vill Jerry elucidera sina påståenden?

  3. Jerry skriver:

    [Med andra ord skall muslimska skolor stängas eftersom de undervisar Islam under dyrbar lektionstid, finansierad med likaledes dyrbara skattemedel.]
    Påstående har jag inte kommit med, snarare en misslyckad formulering, ”Vill Muslimerna smygstarta nån teokrati i Sverige, eftersom barnen studerar inte i normala kommunala skolan?

  4. Jerry skriver:

    Det är lätt att provocera religionen. ÄMNET religion, det vill säga.

    Att folk överhuvudtaget tror på Bibeln/Koranen, är helt uppfattbart. Det är år 2010, är folket lika lättlurade som på ”Bibelns tid”?!

    Religion kom tillstånd för att styra massorna, och för närvarande är Koranen ”Bäst säljare”. Se proportionerna mellan antal anhängare till kristendomen mot anhängare till islam.

    ÄMNET religion, är rena rama krutdurk!
    Religionerna har finslipat människans förmåga för att utöva grymheter – starta krig eller erövra!

    Att ni skall vara så blida och inte inse att det pågår religionskrig i hela världen. Avskaffa religionerna så har du en bättre värld!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s