Nationella provet Språkets makt

Jag kan ju se vad folk söker på för att komma till min blogg. Välkommen alla ni som trillar in, typ!

Och just nu märker jag att det finns många gymnasietreor där ute i landet som precis har fått nationella provets texthäfte i sin hand, och som nu gör HELT rätt och surfar runt för att få lite extra tips för att tackla det.

Ni ska få några tips av mig:

  1. lyssna på mp3-filen när Fredik Lindström är på Dramaten och har en ”föreläsning” om Språk och identitet: http://dl.dropbox.com/u/7722506/Lindstr%C3%B6m_Klinga_Florin.mp3
  2. formulera en referatmarkering för var och en av texterna, hur ni skulle göra om det var prov på riktigt
  3. fundera på vilka texter ni tycker hör ihop, och motivera kopplingen
  4. roa er gärna med att göra mina diskussionsfrågor, som klassen fick att pyssla med under en lektion: http://www.karlskoga.se/download/18.57279b8112b667b18b580003474/Nationella+provet%2C+diskussionsfr%C3%A5gor.pdf Men gör dem ihop med nån. Det är i samtalet med nån annan som den verkliga insikten föds.

Om ni undrar nåt annat, så fråga gärna!

Och går ni på en friskola – ta reda på vart vinsten tar vägen, och varför den inte satsas på speciallärare, bibliotek och andra nyttigheter.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Nationella provet Språkets makt

  1. Ping: Älska nationella provet! | Katedervarg

  2. jaokha_thai skriver:

    tack för tipsen!! du hjälper mig mycket

  3. Ping: 2010 in review | Katedervarg

  4. lolo skriver:

    Hej
    frågar om du kommer ihåg vad var uppsatsen titeln , som var den fråga i provet 2010
    Jag har samma ämne examen och jag kommer vara tacksam om ni hjälpte mig nämna en av de frågorna
    Tack för hjälpen
    OBS/, två dagar kvar till provet

    • katedervarg skriver:

      Jag är ledsen, Lolo, men det kan jag inte hjälpa dig med… Jag kommer inte alls ihåg vilka uppgifter det var där… Det är bara att träna och vara så bra förberedd som möjligt, så fixar det sig säkert. Lycka till!

  5. nina skriver:

    snälla finns det någon som har nån aning om vad det kommer på skrivliga delen jag är svin rädd, har gjort muntliga delen och tror att det gick bra

Kommentera

