Siffror som bevisar TV4:s misslyckande

Kan inte låta bli – allt som bevisar TV4:s eländiga programpolitik måste lyftas upp i ljuset. Det måste vara ganska frustrerande att jobba som journalist där, och veta att inte ens sportnördarna tycker deras sport är kul att titta på.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Siffror som bevisar TV4:s misslyckande

  1. Elin skriver:

    Dock låg tittarsiffrorna högre hos TV4 totalt fram till 2002 sen har det vart pretty much jämnt mellan dem och SVT1. Dock ska kanske nämnas att sport inte direkt är fyrans huvudsatsning 🙂 Dock är det ju ganska fult att inte ta med TV 4 sport i den undersökningen och kolla hur många det är som kollar på sport där då det är en nischkanal TV4 har med inriktning på sport, hade jag varit sportintresserad och gillat TV4 hade jag ju hellre gått dit och kollat men men.

    Sen måste jag fråga vad i hela fridens namn ”bonde söker fru” hade med saken att göra?^^ TV4 må vara public service, men de har ju en helt annan målgrupp än SVT!^^

    • katedervarg skriver:

      Nå, fröken Elin – hon behagar utmana min retorik! 😀

      Det kan man väl inte säga att det ”pretty jämt”..? det skiljer ju nästan 300 000 tittare under 2001-2004, utom just våren 2003. Sen går det lite ihop igen, innan det från 2008 separeras. Men det är just det isärgången jag vill visa på, för alla som har tittat på TV4 är nog ense om att det är de sista åren som kanalen har blivit nästan outhärdlig när det gäller sport-TV.

      Att inte TV4 Sport är med beror ju på att det inte är sporten i allmänhet kurvan visar, utan nyhetsprogrammen Sporten (TV4) och Sportspegeln. På det sättet är underlaget helt jämförbart.

      TV4 är ju inte public service. De vill göra ett INTRYCK av det, men det är en kommersiell kanal som är mer intresserad av tjäna pengar än att skapa bra TV. Vilket märks.

      Och bonden och frun… Jao… Okej då, lite billigt trick bara för att få folk att klicka upp sidan…. ^^ Erkänner!

      Fast det suger också, så jag tänkte att jag kastar lite skit på det också i det allmänna skitkastandet. Om jag var Sverker Olofsson hade TV4 hamnat i soptunnan för länge sen!

  2. Elin skriver:

    Sorry om det där att TV4 ska vara public service; jag menade självklart att de brukar säga själva att de är ”en kommersiell public service kanal” eftersom de på samma sätt som svt strävar efter en bred målgrupp, blev lite upp och ner i min formulering^^

    då ska vi kolla lite i min kursluitteratur! där det står (kampen om publiken kapitel 4 i boken Radio och TV efter monopolet) att det inte skiljer mer än en procent tittare mellan de båda kanalerna. (förutom då 2001 där TV4 ligger 4% högre) Sen om du räknar med HELA SVT så är det en annan femma.

    Jo det är sant att de är just programmen de vill visa på och det förstår jag MEN det ger ett intryck av att TV4 i sig skulle vara sämre, speciellt i uttalandena i texten. Då menar jag bara på att om man slänger in TV4 sport i den uträkningen så är jag inte så säker på att det är fler som kollar på sporten på SVT men men. Att SVT’s sportnyheter jämfört med TV4 sport har fler tittare är väll inte så mycket att orda om.

    • katedervarg skriver:

      😀

      Jo, okej… Det var nog så att jag tog i och använde siffrorna för sportnyheterna som ett bevis för att hela kanalen sög… Erkänner det med. Däremot tycker jag inte att det vore adekvat att kasta med TV4 Sport i jämförelsen, för då skulle det bli lite äpplen och päron. Så klart att det blir FLER tittare för TV4 om man gör det, men om undersökningen då skulle bli relevant måste man ju också ta in något jämförbart hos SVT. Typ SVT24. (Fast det är ju inte en ren sportkanal. Vilket iofs inte TV4 Sport är heller, men allt sitt machoskit.)

      Det man SKULLE kunna jämföra är hur många som såg fotbolls-VM på TV4 respektive SVT. Och för att utveckla det, hur många som såg den webbaserade tilläggssändningen. Den hette ”Uppvärmningen” på SVT och ”Fotbollskanalen” på TV4. Att jämföra de två skulle dessutom få med sig fördelen att båda faktiskt är i stort sett reklamfria, så då skulle man faktiskt få en bild av hur tittarna uppskattar det redaktionella materialet.

      Det som alla stör sig på är nämligen hur TV4 klipper in reklam i tid och otid. Man kan så klart tycka att det är självklart att de gör det, eftersom det är en kommersiell kanal så är ju reklamen deras enda intäkt. Men kritiken visar på två saker: att reklam-TV inte fungerar på livesändningar i sport samt att man inte har koll på NÄR det passar att bryta för reklam.

      Men okej, jag tog i när jag drog slutsatserna och sade att hela TV4 suger. Det är bara det att jag verkligen TYCKER det! Och jag tror inte jag är ensam.

      Det är intressant det där att kanalen en gång hade högre tittarsiffror än SVT. En gång i tiden. För min bild av de båda kanalerna är att SVT har utvecklats positivt det senaste årtiondet, blivit modernare utan att schackra alltför mycket med sitt public service-uppdrag, medan TV4 har gått i rakt motsatt riktning. Utbudet har blivit fokuserat på dokusåpor, freakshowprogram och allmänt dravel, där det verkar som om man har skapat sig en bild av målgruppen som är oerhört enkelspårig. Till detta kommer splittringen i olika kanaler, vilket knappast har bidragit positivt.

      En gång var Kalla fakta lika stort som Uppdrag granskning. Idag är det inpuffat en halvtimme nånstans efter nyheterna, och det är egentligen ingen som tar det på något större allvar. Dokumentärer är över huvud taget av rätt låg kvalitet, och fokuserat på det som kallas Human interest, dvs. sånt som kvällstidningarna gärna roar sig med.

      Kvaliteten på TV4 har sjunkit som en sten i Möckeln på ett decennium. Tittarsiffrorna borde ha sjunkit efter.

      • Elin skriver:

        Sant, livesändningar i sport fungerar inte lika bra på kommersiella kanaler, anledningen till att de dock oftast visas på kommersiella kanaler beror på att de har så galet mycket mer pengar att köpa in dessa program för.
        I sådana program är det inte konstigt att tittarsiffrorna ökar hos SVT och sänks i TV4

        Sen att TV4 har så mycket dokusåpor och liknande är ju att de försöker skapa ”lägereldsprogram” där hela familjen kan samlas, sen är jag med dig, dokusåpor suger! De bra typerna av dokusåpor verkar sakta försvinna (farmen, robinsson osv. INTE big brother dock haha)
        SVT måste ju på ett helt annat sätt ha kvalité i sin kanal annars kommer ju staten och petar på dem, även om de också försöker fånga upp den mest ”attraktiva” målgruppen (framförallt kvinnor runt 20).

  3. katedervarg skriver:

    Den känsla jag får av TV4 är helt ärligt att det är en LAT och FEG kanal. Lat, eftersom den mest tar in programkoncept som redan utarbetats och testats i andra länder. Feg, eftersom den bara riktar in sig på lättsmält material, huvudsakligen från USA.

    Jag tror att svenska tittare är mer mogna och intelligenta än så. Visst sjutton måste det göras massor av bra TV-serier i andra länder än de engelskspråkiga?

    • Elin skriver:

      Som typ alla andra kommersiella kanaler då?XD Även om de inriktar sig mycket på underhållning dock så måste jag säga att de är mindre ”lata” än t.ex. TV3 då fyran faktiskt gör egna tv-program, även om de är testade i andra länder.
      Bara för att något är en succé i t.ex. england behöver det ju inte bli en succé här. Bigh Brother kommer till exempel aldrig bli så stort här som den är i England^^ (även om den var stor här med, men den lades ju ner av en anledning ;D)

      mm säkert, men frågan är, när man kollar på tv, VILL ha folk något som utmanar eller vill de ha lättsmält? 🙂

  4. Norah skriver:

    Hej. Jag läste alla kommentarer och tyckte att de alla var väldigt intressanta. Ni verkar vara väldigt kunniga i ämnet och ville därför passa på att fråga, om ni gärna ville dela med er.

    TV har framstått – och ibland framställt sig själv – som en ”kommersiell public serive-kanal”. Vad kännetecknar en sådan?

    Vad menas med ”lägereldsprogram”? Varför är de så viktiga i konkurrensen mellan tv-kanalerna?

    Vilken roll har sporten haft i radio- och tv-konkurrensen sedan monopolen slopades?

    Tacksam för svar och tack för en intressant och lärorik läsning! =)

    Norah

Kommentera

