Matematik enligt bredbandsbolagen

Tele2 redovisar en vinst före skatt på 1 876 miljoner kronor för tredje kvartalet 2010, rapporterar Svenska Dagbladet! Fattar ni vilken sjukt hög summa det är! Den är i alla högre än analytikerna räknat med.

Men då har väl dom räknat på de priser som Tele2 annonserar om, inte de faktiska priserna. De har väl struntat i fakturaavgifter, kortavgifter och dekoderavgifter, alla de där avgifterna som är obligatoriska och man förväntas betala fast de aldrig funnits med i några prisuppgifter.

Bredbandsbolaget ringde mig för nån vecka sen. De ska byta system, eller vad det nu var, vilket kräver en ny dekoder och ett nytt de facto-abonnemang. Men det var billigt, lovade de mig. Dekodern skulle jag få för NOLL kronor, och det var världens rabatt. Inte bara rabatt, jag skulle ju få den gratis!

Okej, sade jag, jag har väl inget val, och accepterade trots att månadsavgiften skulle gå upp. Ja just, varför gör den det, förresten? (Jag var ju tvungen att fråga.) Jo, svarade mannen i luren, det är ju bland annat för att finansiera dekodern. Men då betyder det att den inte ÄR gratis, bara att man betalar den via månadsräkningen i stället?

Det tog ett tag innan bredbandsbolagskillen fattade vad jag menar. Han hade väl aldrig hört uttrycket om gungor och karuseller. Det har iaf hans chefer. Inte konstigt att man redovisar miljardvinster då.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

