Jag vill ha mitt leg redan igår!

Det har varit snack om det ett tag, men utan att man hört något konkret förslag så jag hade nästan börjat räkna med att det var som allt annat Björklund gör – mycket snack och lite verkstad.

Men idag kom alltså propositionen: lärarlegitimation ska införas i skolan!

För mig är det en gåta att det inte skett förut. Precis som det är en gåta att läkaryrket är högstatus medan läraryrket används som avskräckande exempel för vanartiga barn, trots att det finns mer som förenar dem än som skiljer dem åt. Läraryrket kräver många år av högskolestudier, och precis som för läkare innebär inte lärarutbildningen att man är färdigskolad. (Vilket faktiskt inte heller vore bra, även om det är en vanlig kritik från dem som går den.) Läraryrket kräver kunskapen och förmågan att diagnostisera problem och ordinera en lösning. Läraryrket innebär att man fattar beslut med avgörande betydelse för människors liv.

Det här är alltså ett beslut där Björklund har träffat helt rätt. Visserligen har han inte tänkt igenom det fullt ut, eftersom han inte inser att det i kursplanen på gymnasieskolan kommer finnas kurser där ingen ens har möjlighet att skaffa sig behörighet. Finansieringsfrågan är också en brasklapp, liksom hur det här kommer drabba små kommuner. Att det drabbar friskolorna är däremot knappast ett problem. Det är dags att dom slutar rida på de lägre lönekostnader det innebär att anställa outbildad personal.

Men legitimation i sig är bara ett första steg för att återupprätta statusen för läraryrket. Det krävs mer. För det första måste lärarlönerna höjas rejält. Jag är inte knusslig, jag kan nöja mig med säg 1970 års reallöner. För det andra måste betygssättningen frikopplas från den pedagogiska verksamheten på allvar.

Precis som man med legitimation kommer kunna bedöma elever INOM skolan som man aldrig mött, bör legitimationen möjliggöra att man som lärare även kan bedöma ungdomarnas kompetenser UTANFÖR skolmiljön. Precis som läkare har rätten att skriva ut recept, oavsett var man träffar sina patienter, bör läraren kunna skriva ut ett betyg även i hemmiljö. Om det var möjligt skulle statusen öka, liksom lärarnas möjligheter att bedriva pedagogisk verksamhet där det passar både honom och eleven bäst. I den borgliga valfrihetens värld borde det vara ett fullständigt naturligt steg att ta.

Det är på tiden att läraryrket återfår den status det förtjänar! Det borde ha skett igår!

SvD / AB / AB / Expressen / DN / DN / DN /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag vill ha mitt leg redan igår!

  1. AE skriver:

    Det där med inom och utom skolan får du nog elucidera lite.

  2. katedervarg skriver:

    Egentligen bara att jag vill separera den pedagogiska verksamheten från den bedömande. Som lärare ska man ju vara båda, men det är inte nödvändigt att man är det till samma elev.

    Om man ser det som två separata verksamheter erkänner man också att lärare kan bedöma kunskapsnivån på en person, oavsett om man har haft honom eller henne i aktiv undervisning eller inte. Och om man inser det förstår man också att lärare kan betygssätta barn även utanför skolsituationen. Precis som läkare kan skriva ur recept kan lärare betygssätta. En elev med IG i svenska från årskurs 9 skulle då kunna läsa upp det betyget i privatundervisning, och läraren kan skriva in ett betyg utan att en rektor eller skolchef skriver under.

    Egentligen inget konstigt alls. Det gäller bara att se lärarens roller ur ett annat perspektiv än det brukliga.

    • AE skriver:

      OK, då är jag med! Självklart, egentligen.

      • katedervarg skriver:

        Alldeles mycket självklart, faktiskt.

        Men det kräver att man förstår vad de olika uppdragen innebär, och den förståelsen verkar inte vara alltför utbredd i beslutsfattarnas led.

        Dessutom tror jag det skrämmer skiten ur dem eftersom det skulle betyda att lärarna får mer ”makt” på deras bekostnad.

Kommentera

