Dagen då min etik vägde lätt

Insåg i morse att min etik är som en våg. I ena vågskålen tynger det jag BORDE, det både min kunskap och min känsla säger mig är detta rätta alternativet. I den andra vågskålen ligger min bekvämlighet, det jag VET att jag inte borde men som bara är så jävla skönt.

Eftersom bilen har stått och tryckt utanför Hasses uppfart hela helgen fanns det bara ett alternativ om jag ville till jobbet idag. Det kollektiva. Och jävlar vilket knök det visade sig vara!

Inga kontanter tar dom emot på bussarna, men det står en biljettautomat vid hållplatsen. Den ser ut som hämtad ur en science fiction-film men inte fan gör det att den funkar som den ska. VISA-kortet fastnade i skåran och det var bara turen som gjorde att jag kunde knö ut det igen. Då var det bara att springa hem igen och vittja myntlådan (där alla mina femtioöringar nu har tagit plats igen) så att jag kunde komma upp på stan. Väl där var även den bussen sen, och dessutom hade dom stavat ”Karlskoga” fel. ”Karslokga” stod det och min spontana känsla var att killen antingen hade dyslexi eller att det var en freudiansk miss för att han tänkte på karlslok. Förnodligen det sista.

Vilket som, en och en halv timme tog det mig till jobbet! Fem över åtta gick jag hemifrån, fem över halv tio var jag där. Morgonmötet var redan i full gång. Tar jag bilen är jag där på en halvtimme!

Och här har min etiska våg nått sin point of no return. Bekvämlighet är dock alltid det som står alla människor närmast, hur lite man än vill att det ska vara så. Det blir bilen i morgon…

PS. Precis nu ringde nåt företag å kommunens vägnar och frågade mig om mina sopsorteringsvanor! Riktigt så illa som jag trodde är det nog inte! Även om jag knappast är guds bästa barn i sopstationen, så kände jag mig ändå riktigt duktig!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dagen då min etik vägde lätt

  1. AE skriver:

    Miljöbil?

Kommentera

