Häkt och jäkt och en logga med identitetsproblem

Försov mig rätt kraftigt i morse. Inte egentligen, för normalt börjar lektionen halv tio, men eftersom LL är på Mallorca och pratar projekt skulle jag ha hennes klass från kvart över åtta. Det blir lite småstress om man vaknar fyra mil därifrån 45 minuter innan lektionsstart. Men skitsamma, det var film på programmet så jag hade iaf en chans att hämta andan när den väl var igång.

Den nya logotype som föreslås presenterades idag. Jag har redan sett den, som en del av en fokusgrupp med elever och lärare som skulle få tycka till. Ingen av oss ville ha den. Gissa om vi fick som vi ville?

Som vanligt är demokratin obefintlig, och beslut fattas på nivåer utanför skolan av människor som inte förstår hur skolan fungerar. Nu kommer vi ha en logotype som funkar utmärkt som grafisk profil men som är helt obrukbar i alla andra sammanhang. Det är en skrivbordsprodukt gjord av en informatör, avsedd för skrivbord hos andra informatörer. Gott så, men för något annat duger den inte.

Men vad bryr sig beslutsfattarna om det? Det är ju inte dom som ska stångas med den.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

