Om djur har intelligens…

För hundra år sen trodde man att intelligens kunde kopplas till hudfärg. Forskare trodde på allvar att vit hud betydde högre intelligens än mörk. Man har också trott att män automatiskt var smartare än kvinnor och ett tag föreställde man sig att intelligensen kunde avgöras genom att man mätte skallbenets mått. Neanderthalarna fick därför se sig klättra neråt i statusskalan. Den plattpannan kunde ju inte vara vidare klipsk, så det är inte konstigt att den dödde ut i konkurrens med sin högpannade kusin cro magnon-mannen.

Nu är detta teorier som är förpassade dit de hör hemma – ner i vetenskapens källarförråd (där den borde få sällskap av genusforskning och nationalekonomi, men det är en annan historia). Frågan är då varför människan fortsätter att hålla fast vid sin antrocentriska föreställning att endast hon intelligens har…?

Hörde på radion hem om en snubbe som forskar på råkors intelligens. Råkor kan knäcka nötter genom att lägga dom framför bilar vid stoppljus. När bilen passerar nöten spräcks den, och fågeln hoppar dom ner och nafsar i sig bitarna. Råkorna har lärt sig att tänka kausalt. Om man hänger mat i ett alldeles för långt snöre förstår den att dra i snöret med näbben samtidigt som den håller fast med ena foten. De vet också hur man samarbetar för att få det de är ute efter.

Även om intelligensen inte kan mätas med våra variablar, innebär inte det att djuren är själlösa stycken kött som skuttar omkring utan att förstå vad som händer dem.

Jag har stora problem med att acceptera mig som köttätare, och jag blir mer och mer kluven till det. Det KAN inte vara etiskt rätt. Fiskarens stora lycka är att fiskar inte kan skrika, var det någon som sade…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

