Ska skolan lära ut kunskaper eller ideologi?

Här har vi en nyhet som tillhör årets mest väntade: regeringen kör över Skolverket och kräver att kristendomen ska ha större betydelse i religionskunskapen än de andra religionerna. Skolverket menar att det är viktigt att eleverna i framtiden får möjlighet att fördjupa sig lika mycket i samtliga världsreligioner, men här sätter Björklund klackarna i marken och framhäver kristendomens särställning.

Nu undrar man hur regeringen anser sig ha större förmåga att bedöma hur ett skolämne ska vara strukturerat än dess egna experter, och frågan finns också hur detta rimmar med Björklunds uttalande i veckan om att Skolverket var goda nog att kunna bedöma en skolas kvalitetsnivå. ”De får vara experter ibland, och sen får de inte vara det ibland, tjohej, lite som det passar mig.”

Men som sagt, beslutet var inte oväntat. Eftersom kristdemokraterna sitter i regeringen förstår alla med lite insikter att de känner sig tvungna att pilla i kursplanen. För kristdemokraterna är inte det viktigaste att skolan förmedlar kunskaper, utan att den förmedlar deras ideologi. Det viktiga är inte att elever förutsättningslöst får en chans att finna sin egen väg i livet, sina egna svar på de existensiella frågorna, utan att eleverna tycker som dem.

För kristendomen är som alla andra religioner en ideologi. Det är inte faktakunskaper (såvida man inte diskuterar religionernas former men hur intressant är det?) utan subjektiva konstruktioner av etik och moral, vilka livsval man kan och bör göra och varför just det valet är det bästa. Det är ett personligt mentalt gosedjur, inte något som kan bedömas utifrån objektiva betygskriterier.

Nu hävdar Björklund att beslutet inte grundar sig på en tro om att kristendomen skulle vara en bättre religion än någon annan, utan att det hänger ihop med att kristendomen ”har varit den totalt dominerande religionen i vårt land, och påverkat vårt levnadssätt på ett helt annat sätt än till exempel hinduismen”. (Observera tempusformen: ”har varit”!)

Jämfört med hinduismen är det väl sant, men argumentet håller naturligtvis inte. Om skolan ska fokusera på de kulturer och ideologier som främst har påverkat det svenska samhället, så ska vi börja undervisa i tomtar och troll och andra naturreligiösa entiteter, och gärna borde vi slänga in några veckor där vi tragglar oss igenom Oden och Tor och alla andra asaspöken.

Och givetvis får evolutionsläran ge vika för den kreationistiska galenskapen. I historia struntar vi i flodkulturerna och kör några megaprov i gammeltestamentlig genealogi. I juridiken kan vi dissa svenska lagar och i stället förmedla Moseböckernas rättsetik som säger att våldtagna kvinnor ska stenas till döds. Sexualkunskapen ska vi inte prata om… Är det nån som på allvar ser en mening med att diskutera någonting annat än ett heterosexuellt ideal?

Det var bara saker som gäller för religionen. Ska vi applicera Björklunds argumentationsteknik på de andra ämnena i skolan så kan vi dra ner på engelskan till förmån för latin, vi kan starta kurser i konsten att harva en åker och mjölka en ko i stället för hur man programmerar en dator, och framför allt så borde vi omedelbart avstå från kriteriet att ämnena ska förmedla några genusaspekter! För är det någon enskild kultur som har påverkat det svenska levnadssättet så är det den manliga kulturen!

Och ska vi VERKLIGEN ta Björklunds ord på allvar om att vi måste undervisa i det som har haft inflytande på svensk kultur – då borde vi kanske ha en liten kurs i McDonald’s, Coca Cola och Rock ‘n’ roll!

I USA har man ett uttryck för den person vars kultur dominerar det amerikanska samhället: det är en WASP, dvs. en ”White Anglo-Saxon Protestant”. Det är den svenska motsvarigheten av WASP:en som Björklund vill se som ideal i skolan. Den skola som mer arbetar med ideologier än med kunskaper. Den skola som tar större hänsyn till det kristdemokratiska partiet än till Sveriges unga.

Hurra, vilket liberalt samhälle vi har. Hurra, vilken kunskapsskola.

Några tidningar: SvD / SvD / SvD / Expressen / Expressen / Aftonbladet / AB / AB / DN

Några bloggar om detta:  Pressfeldt, Erica, Ulf, Röda Malmö, Jerker,

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Ska skolan lära ut kunskaper eller ideologi?

  1. JS skriver:

    Jag blir bara deprimerad varje gång som Björklund tar fram sina 10-ordslösningar på skolans problem. Hur kunde man sätta honom som utbildningsminster?

  2. AE skriver:

    ”Personligt mentalt gosedjur” – får jag sno uttrycket?

    Såg din blogg för första gången idag och har nu läst många inlägg – vill du gifta dig med mig?!!?!??

    • katedervarg skriver:

      You’re very welcome! Så klart, har aldrig fattat varför man ska väsa ”mitt!” till allt man gjort och sagt och pysslat med. Jag hade blivit en usel uppfinnare för jag hade nog skänkt bort patentet om jag kommit på ett alternativ till oljan. Orka vara girig, liksom!

      Absolut! Jag är singel, så fixar du konkurrensen med två galna honkatter så är jag på! Fast vi kan väl dansa först! 🙂

      • AE skriver:

        Most obliged, sir!

        ”Får jag lov, eller ska vi dansa först?” *he,he*

        Min hund är kattsäker och det är jag med, har haft flera kattor och tittar ofta längtansfullt igenom katthemmens hemsidor. Låter som en schysst paketerbjudande!

  3. Kalmardamen skriver:

    Tack för ett härligt inlägg!
    Klockrent!

    • katedervarg skriver:

      Jag vet inte, men… Det är så lätt att kommentera Björklunds utspel, för dom är alltid så ihåliga i argumentationen. Han LÅTER så bra, men argumentationstekniskt ligger det på en högstadieelevs nivå.

  4. DL skriver:

    Crystal Garson… Jag följer bloggen.

  5. Camilla Grepe skriver:

    Välkommen till min blogg om du vill få ett sammandrag av de senaste årens samlade marknadsföring från kristenheten till den allmänna skolan. När jag började för några år sedan fick jag tre träffar på ”skolkyrka” på Google. Idag fick jag 6310. Utveckling? Se sedan Björklunds agerande i skenet av detta. Slutsats?

    Tack för bra blogginlägg!

Kommentera

