Jag älskar det udda!

Visst gillar jag olika, jag med! Inte bara gillar förresten, jag har alltid älskat det udda! Det kanske är därför jag har så sjukt svårt att till och med förstå dom som säger att Sverige skulle bli ett bättre land utan invandrare. Så klart det inte skulle! Det skulle bli tråkigare och träigare och fan så mycket sämre mat. Precis som Henrik Schyffert säger jag att Sverige gör bäst i att försöka hitta min motpart, annars kommer det lätt gå åt helvete. Och lika svårt har jag att fatta att man vill se ut som en klon. Vad är det för sjuk mänsklig drift som gör att folk vill kopiera både klädstil och hårfärg från alla andra i sin omgivning, hur intetsägande den än är?

Nej, älska särlingen! Älska den som går sin egen väg, för den kan lära dig att inget behöver vara som det är!

Och fatta att jag blir som ett lyckligt barn när jag läser att det finns såna udda särlingar också i den akademiska världen! Konstiga filurer som sitter och rynkar pannan och funderar på hur man ska göra för att ta reda på svar till frågor som vi vanliga döda inte ens har kommit på att man kan ställa.

Fladdermöss pysslar med oralsex, är det nån som kommit på! Man undrar onekligen hur, men det är skitsamma. Bara tanken att skriva en vetenskaplig artikel om det förtjänar ett gillande grymt. Skäggiga labbassar är mindre hygieniska än renrakade, är en annan (kanske inte helt överraskande) sanning som nu fått sina vetenskapliga bevis. Nån måste alltså ha stått och pillat bakterier ur folks skägg och fått betalt för det! Vilken hjälte!

Dom här båda och några till är utsedda att få det så kallade IgNobel-priset, ett pris som Schyffert och pojkarna i den ironiska generationen skulle ha kunnat komma på under nån fylleskiva. Priset för vetenskapen som får folk att garva – för att sen tänka efter.

Jessika Gerdin älskar det här priset, vet jag. Jag missade Spanarna i eftermiddags, men nu gäller det att lyssna på reprisen i morgon, för hon kommer säkert mysa nu. Kanske har hon samma favorit som jag – han som kommit på att man står emot smärta bättre om man svär, och ju grövre desto bättre.

Gissa hur han kommit på det!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag älskar det udda!

  1. Sandra skriver:

    Hej underhållande blogg, kul att också se någon som viker ut sig ifrån mängden och inte skriver om så banala saker som de mesta gör….! 🙂

    • katedervarg skriver:

      🙂 Tack!

      Jag blir lika förvånad varje gång jag får en kommentar, för oftast känns det mer som man skriver sin egen lilla dagbok (vilket man ju iofs gör). När den är snäll så blir jag inte bara förvånad utan glad! Sånt värmer en rysskall vinterdag!

      Så tack igen!

Kommentera

