Socialdemokraternas tapp och sverigedemokraternas framgång hör ihop – det är en fråga om genus

Jag är feminist! I bemärkelsen att jag vill att alla ska ha samma möjligheter att nå sina mål oavsett kön.

Jag är feminist! I bemärkelsen att jag anser att samhället och traditioner skapar könsmönster som inverkar hämmande för individerna.

Jag är feminist! I bemärkelsen att jag ser genus som ett socialt kön, och att det går att brytas.

Jag är feminist! I bemärkelsen att jag ser genusfrågan som en ofrånkomlig del av politiken, och något som alltid behöver vara en grund för besluten.

Jag är feminist! I bemärkelsen att jag inser behovet av praktiska åtgärder för att bryta könsmönster i både smått och stort.

Jag är feminist! I bemärkelsen att jag medvetet försöker bryta könsmönster under mina lektioner, och att jag strävar efter att synliggöra kvinnans situation i mina uppgifter.

Jag är feminist på dessa och på många andra sätt, men jag är INTE feminist i bemärkelsen att jag är mindre man och att jag menar att det är de enskilda männen idag som bär skulden för hur samhället ser ut.

Men tyvärr är det så många män uppfattar den politiska feminismen idag, och DET om något alienerar dem från politiken. Man skulle kunna diskutera sverigedemokraternas framgångar och socialdemokraternas tillbakagång i veckor, men om man gör det utan att blanda in genusaspekten kommer man aldrig träffa rätt. Kön ÄR politik, politik ÄR kön, och som det ser ut idag har inte unga, lågutbildade arbetarungdomar någon förebild de kan kalla för SIN. Annat än i Jimmie Åkesson och sverigedemokraterna.

Socialdemokraterna är deras parti, mycket mer än sverigedemokraterna. Egentligen. De här är inte främlingsfientliga i ordets rätta bemärkelse, utan dataspelande, bilmekande eller idrottande kids som känner ett utanförskap i samhället och därför söker sig till den de kan identifiera sig med. I socialdemokratin finns ingen sån. Mona Sahlin apellerar inte till dem ALLS, och rörelsen räddas inte heller av sin trogna väpnare LO med en Wanja Lundby-Wedin i spetsen. Det här är två kvinnor som är så långt ifrån bilmekanikernas oljiga nävar man kan tänka sig.

Kön ÄR politik, politik ÄR kön. Man kan tycka att det BORDE vara okej att socialdemokraternas båda frontgestalter är kvinnor, men om man inte vågar ifrågasätta om det är BRA för partiet kommer man aldrig komma framåt.

Ibland måste man vara mer pragmatiskt än dogmatisk om man ska få något gjort. Om socialdemokraterna vill vinna tillbaka sina män från sverigedemokraterna är dags för en man med lort under naglarna på ordförandestolen.

AB / AB / DN / DN / DN / DN / AB / AB / AB / AB / DN / DN / DN / DN / DN / DN / SvD / SvD / SvD / Exp / Exp / Exp / Exp / Exp / Exp / Exp / Exp / DN / SvD / SvD / Exp / Exp / Exp /

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

