När hösten är här

Har ni känt att hösten har kommit nu..? Kalendern sade redan i veckan att vi har höst, men ännu dröjer temperaturen något med att hålla med. Naturen har bara börjat bjuda på sin årliga modeshow, innan den som klichén av en äkta modell kommer ta av sig sina kläder.

Jag älskar hösten! Det har jag alltid gjort. Inte bara för naturens prakt, utan mer för att jag njuter av ett mörker där jag kan få krypa in och gömma mig och tänka utan att behöva uppfattas som ett socialt missfoster. Jag kan stanna inomhus, jag kan tända ljus, jag kan bära tjocka tröjor, långa kappor och halsduk, jag kan strunta i morgonrakningen, jag kan göra allt som är tabu under sommaren. Och jag får arbeta, låta hjärnan arbeta. Och jag kan äntligen sova när jag slipper den kvävande hettan.

Men jag tänker också på dig… Jag hoppas din höst inte är som dom varit… Jag hoppas att du får en chans att upptäcka hur den får huvudstaden att spraka, och att det ger dig den kraft du förtjänar.

Annars kan du göra som TV3. I morse när jag vaknade hörde man speakerrösten ha sin egen definition av sommartid:

Visst är det härligt med sommar? Som vanligt visar TV3 filmer under hela sommaren…

Mh, okej… Där har vi nån med kraftigare höstångest än vanligt.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

