Jakten på friskoleeländet del 8: pengar jag inte VILL betala, MÅSTE men inte FÅR

På skolan finns en särskild marknadsföringsgrupp. Det är den som har något outtalat ansvar för att skolan marknadsförs ordentligt så att niorna vill komma vill komma till OSS och inte försvinna iväg till nån privatskola eller emigrera till Närke.

Nu har den fått veta sin budget. 50 000 kronor får man att leka med. 50 000. Det kanske låter som mycket, men det är bara lite mer än hälften av det man får för en elev som läser på samhällsvetarprogrammet. Om bara EN enda elev försvinner från stan, förlorar alltså kommunen 80 000 kronor om året. Om h. väljer ett praktiskt program i stället är förlusten ännu högre.

Jag vet faktiskt inte riktigt om jag ska tycka det är bra eller dåligt att budgeten inte är högre…

På ett sätt visar det på en fullständig okunskap om behovet av att skolan marknadsför sig. Ja, om marknadsföring över huvud taget. För att vinna pengar måste man satsa pengar, och PR-kontot blir på så sätt inte något som bör beskrivas som en kostnad utan en investering. Att hålla summan nere för att på så sätt ”spara pengar” riskerar att slå tillbaka när ansökningarna inte blir som man hoppas. Snålheten bedrar visheten, är ett ordspråk som passar väl för att beskriva de kommunala makthavarnas sätt att betrakta skolans marknadsföringsbudget.

Å andra sidan blir jag glad, för självklart är inte marknadsföring det som den kommunala skolbudgeten ska användas till. De pengar som används borde gå till lokaler, lärare, studieresor och utrustning, inte reklambyråer som arbetar fram informationsstrategier utan koppling till skolans verklighet eller till trycksaker som drunknar i mediebruset. Eller ännu värre, mutor som datorer, biobiljetter eller fester.

Men å det tredje (som det inte heter, men who gives a fuck) så MÅSTE vi satsa dom pengarna eftersom den krassa verkligheten är att skolan idag är en huggsexa om elevernas gunst. Vi KAN inte lägga dem på det vi borde för att få en bra verksamhet, för då riskerar vi att förlora de elever vi behöver för att kunna bedriva en verksamhet över huvud taget.

Låter det korkat? En aning, va… Systemfel är  bara förnamnet.

Så naiv kanske är det bästa ordet för att beskriva den som tycker det räcker med femti tusen för att marknadsföra en skola i dagens Sverige.

Annonser

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Jakten på friskoleeländet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s