Jag är humanist! Och kommunist!

Jag är humanist! Jag skulle kunna kalla mig för kommunist också, men i grunden är jag humanist. Jag tror på människovärdet, och på att varje individ är helig i sin existens och på att frälsningen ligger i vår förmåga att ta hand om dem som är svagare än oss.

Jag tror att barmhärtighet, generositet och omtänksamhet ligger i människans natur. Borgare hävdar gärna att kommunismen är en gullig men ogenomförbar tanke, men de glömmer då att hela vår ras bygger på att evolutionen har främjat människan genom vår förmåga att vara altruister. De egoistiska arterna låter den starka överleva medan vi genom vårt samarbete låter olika kompetenser och färdigheter samspela för att gruppen ska kunna utvecklas.

Men var gick det då fel…?

Steven Weinberg, nobelpristagare i fysik, säger att det är religionen:

Goda människor kommer göra goda saker och onda människor kommer göra onda saker. Men för att goda människor ska göra onda saker krävs religionen.

Jag tror mer det handlar om att allt gick fel den första gången någon byggde ett stängsel kring en åker och sade: detta är mitt!

Där blev människan inte längre en människa utan en egoistisk och självupptagen varelse, och där dömde hon sig själv till sin undergång.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är humanist! Och kommunist!

  1. Ulrika Lannér skriver:

    Har läst alla dina inlägg och måste säga att de är befriande. Detta eftersom jag själv bor i de kallaste av utposter, Kristianstad. Här är SD så starka att man inte vågar säga siiffran och man gråter bara hemma. Den vind som blåst så länge jag kan minnas drabbar kvinnor och den fanns innan SD. Men Skåne, SD och kvinnosyn hänger ihop. Historiskt beror det på allt inhängnande och all rikedom via jorden och arvet ( ? ). Det är de rika, gifta, vita kvinnorna som klarar sig. De rika, ibland välutbildade, skånskorna röstar på Alliansen för att de själva vill och vågar, men med de övriga är det sisådär till och med avseende rösträtten. För vad är det för mening om man får rösta men inte på det man själv tänkt ut. Ja om man överhuvudtaget får tänka fritt, höja rösten, hänga med i den politiska debatten, för det är inte säkert. Så är det här. Lägg sedan till allt det du redan själv vet om vad som hänt med samhället, inte bara senaste mandatperioden utan sedan 90-talet. Ja vad tror du då det finns kvar för människospillror här nere där SD ser ut sina sina ”offer” eller vad man ska kalla dem. Fast det är inte kvinnorna som röstar på dem, snarare deras män. Så många kvinnonamn ser man ju inte på SD:s listor heller. Men de har snappat det grova skånska inhängnadet av det egna för att skydda mot de andra, de främmande, de som är utan. Inte bara skydda utan stänga ute, som israelerna vill med palestinierna. Man kan få komma in som billig eller gratis arbetskraft, med eller utan avtal! Skilda världar, synsätt och livsvillkor. Det ska till ett mirakel nu om det ska gå att överleva här nu.

    • katedervarg skriver:

      Visst känns allt kallare..? Som om människor går omkring i små bubblor som vägrar spricka, som man vägra spräcka själv för att slippa bli sårbara.

      Och du ska värna om det egna. Hela tiden ska det värnas om det egna, och inte kan jag egentligen kritisera folk för det heller eftersom vi idag har hamnat i ett läge där ingen annan än du själv tar hand om dig när du råkar illa ut. Om ingen annan bryr sig om dig, måste du göra det själv. Vakta. Vakta noga så ingen stjäl det som är ditt, så ingen kommer hotande nära.

      Det är inte för att du behöver det EGENTLIGEN. Du kan lika gärna vaska det, bara för att bevisa att du inte behöver det. Det är mer att det är just DITT. Det är ditt. Du som bestämmer. Om nån annan säger ”orättvist” kan du alltid slänga tillbaka ett ”jante” och ett ”avundsjuka”.

      Men klaga inte för du din ”valfrihet”. Att du sen inte kan fatta ett vettigt val därför att du inte har tiden eller kunskapen eller traditionen att sätta dig in i det är en annan sak. Det är bara ditt fel. Ditt fel att du inte förstår ekonomi som ekonomerna, så det är ditt fel att din pension blir lägre, din elräkning dyrare och dina fonder kostar mer än de smakar.

      Vakta, värna, vaska och välj. Så är det överallt. Lyssna, hjälp och bjud in är det få som lever efter.

      Fortfarande har jag ett ordspråk på anslagstavlan, ett urklipp ur en tidning som är så gammalt att det är gult:

      EN VÄN ÄR FRÄMLING DU ÄNNU INTE TRÄFFAT

      Även om ingen annan följer det, så funkar det rätt bra som ledstjärna ändå, för man sover bättre på natten när man vet att man iaf har haft sin egen dörr öppen även om alla andra stänger och låser med alla lås dom kan.

Kommentera

