God morgon, du usle pedagog…

Eftersom man har klockradio så vaknar man varje morgon av en skrikande nyhetsuppläsare på P3. Det är lite lattjolajbanstuk på det där, så att alla under 30 (kanalens målgrupp) ska orka lyssna.

I morse ville man ju bara krypa ner under täcker igen, när man med världskrigsröst slår på stort om den svenska skolan bristande kvalitet. Det är Skolinspektionen igen, som har varit i farten. På regeringens uppdrag kajkar dom land och rike runt och kollar hur det ser ut i det svenska skolsystemet, och som vanligt slår dom på krigstrumman när dom lämnar sina rapporter.

Känns kul att åka till jobbet då, när man får höra att dom tycker att skolans brister ligger i lärarnas arbete…

Visst ska man ta inspektionens rapport på allvar, och säkert finns det förtjänster i den, men jag irriterar mig inte så lite när jag hör dess chef säga:

Ansvaret är, enligt den lagstiftning som finns, uppdelat mellan huvudmän, rektor och lärare. Jag tycker att det är viktigt att betona att det är flera, lärare har sin del av ansvaret, rektorn har sin del av ansvaret och den kommunala huvudmannen eller den fristående skolans som huvudman har det övergripande yttersta ansvaret.

Var är statens ansvar? Den som bestämmer att läraren ska utföra en arbetsuppgift som innebär att man måste kunna trolla med knäna för att lyckas? Och var är inspektionens ansvar när det gäller att ta reda på VARFÖR en enskild individ misslyckas med ett ämne i stället för att bara stirra sig på blind på statistisk data?

Var är det, Ann-Marie Begler?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

