Moderaten som tycker sexköp är okej

Jag har alltid fascinerats över hur enkelt det är för mediedrevet att spika fast ett epitet. Att alla moderatmuppar skulle kära ner sig i uttrycket ”tobleronepolitik” och försöka idissla det till förbannelse, kom alltså inte som en överraskning.

Däremot TRODDE jag att de skulle ha lite mer självinsikt och faktiskt lugna ner sig sedan den egna ministern tjatade om Mona Sahlins köp av en ask toblerone, medan han själv hade några kvällars besök av en prostituerad på kriminalitetskontot.

Men icke! Moderater är inte kända för självinsikt eller för att driva politik med objektiv argumentation. Man drar på lika hårt ändå, och det blir nästan komiskt när signaturen tobleronepolitik i sin blogg förfärar sig över att vänstern tycker att sexköp (inte våldtäkt!) ska straffas hårdare än vad som sker idag. Nej, jag förstår att det måste kännas lite konstigt att tycka när man har en gammal arbetsmarknadsminister som tyckte det var helt okej att skaffa sig lite värme mellan lakanen om andan föll på.

Det gäller att försvara de egna topparna på alla sätt man kan, liksom.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Moderaten som tycker sexköp är okej

  1. tobleronepolitik skriver:

    Nu gick det nog lite snabbt.

    ”det blir nästan komiskt när signaturen tobleronepolitik i sin blogg förfärar sig över att vänstern tycker att våldtäkt ska straffas hårdare än vad som sker idag” skriver du.

    Jag förfäras över att vänstern vill SÄNKA straffet för grov våldtäkt.
    http://tobleronepolitik.com/2010/09/07/vansterns-legitimerar-grovt-vald/
    /tobleronepolitik.com

    • katedervarg skriver:

      Ja, se det gjorde det! Sexköp, ska det så klart vara. Hoppas det framgår att det det jag menade, men rätt ska vara rätt så självklart är det bara att ändra.

      Men inte vet jag om resonemanget blir stadigare för det. Vänstern vill inte SÄNKA några straffsatser, däremot är man inte intresserad av att per automatik höja alla fängelsestraff. Här finns en tydlig skillnad mellan vänster och höger där vänstern förordar påföljd medan högern skriker straff. Forskningen visar att straff inte minskar brottsligheten presumtivt, och de som till slut kommer ut blir bara farligare ju längre de sitter utan rätt vård. Högerns alternativ är alltså bara att ”sopa skiten under mattan” medan samhället de facto blir farligare. Vänstern försöker i stället lösa problemen, inte ”legitimera” något våld.

      Men det ser snyggt ut i debatten, så klart, och det är lätt att gnälla på flum över dem som försöker föra en konstruktiv politik.

Kommentera

