En moderat och hennes människosyn

Mona Sahlins citat att rättvisa innebär att man behandlar människor olika verkar ha retat upp moderaterna. Det tycker jag är bra, för då avslöjar dom sin människosyn. Enligt dem skulle alltså rättvisa vara att alla behandlas lika, utan sinne för att alla är unika individer.

Därför kan säga till er, men all önskvärd tydlighet: jag måste vara mer socialdemokrat än moderat.

Om du är min elev kan du alltså vara säker på att jag kommer se dig som en individ, och behandla dig som en sådan. För mig är rättvisa att jag förstår att ni alla har olika kompetenser och olika intressen och att ni lär er på olika sätt. Om var och en av er ska utvecklas, så inser jag att det är viktigt att jag tar hänsyn till detta och inte använder samma verktyg för er alla.

Till en stjärnskruv behövs en stjärnmejsel, till en spik behövs en hammare. Det är sånt som moderaterna inte verkar inse.

Fast som ett PS… Nu är det inte riktigt så. Dom VILL att människor ska behandlas olika. Det är bara det att borgarna inte utgår ifrån människans personlighet utan efter hur mycket som finns på bankboken. ”Jag är unik, er andra skiter jag i”, blir mottot.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

