Det som centerns unga verkligen vill

Ser centerpartiets reklam för ungdomar: ”jag ska lyfta a-kassa som min pappa”, ”helst skulle jag vilja hoppa från praktikplats till praktikplats” och ”snart ska vi ut i åtgärder”. Såna här satiriskt inspirerade filmer kan ju vara lite roliga, speciellt för den redan frälste. Då kan man sitta och garva och säga till sig själv att fan, precis så där är det.

Men så lätt det slår fel. Öppnar man den dörren måste man vara beredd att nån går åt andra hållet också. Ska vi göra samma reklam, fast med det som centerns unga tydligen VILL ha det, kommer gymnasieeleverna i filmen kunna säga något av detta:

– Jag vill inte känna mig säker på att jag får behålla mitt jobb när jag väl en gång blivit anställd.

– Helst skulle jag vilja hoppa från provanställning till provanställning.

– Jag skulle vilja ha mindre betalt för samma arbete som alla andra bara för att jag är ung.

– Det gör inget att jag inte har rika föräldrar, för jag har aldrig velat bo i city ändå.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

