Fuck facket forever!

Ung och arg har jag också varit. Nu är jag äldre men fortfarande arg. Däremot har jag blivit smidigare i ordens lek.

Därför är jag inte lika hård i mina omdömen när ungdomsförbundens representanter debatterar med samma elegans som en flodhäst i en kristallbutik. Vi hade politisk debatt i aulan igår, och vänsterpartiets företrädare drog ner dom största applåderna när han svor sig igenom debatten. Den betyder iofs inte att han var mest populär, tvärtom retade han upp fler elever än han fångade och han fick mig att känna den gamla ”med såna vänner behöver jag inga fiender”.

Men han är inte ensam i sin klumpighet. När jag diskuterade med ungliberalen förra veckan tyckte han att det inte var nåt konstigt alls att man fick bränna koraner om man ville det. Att boken i sig är ett heligt föremål tyckte han bara var ett bevis på att islam är en vrickad religion, och snarare något som borde rättfärdiga bålet än förhindra det. ”Det är ju bara papper”, som han sade. Att andra har en annan åsikt spelade mindre roll.

Men frågan är om inte centerpartiets ungdomsförbund tar priset i ungdomligt oförstånd. ”Fuck facket forever”, skriker de ut, och bevisar inte bara att de tillhör begåvningsreserven i samhällskunskap utan också att deras sinne för historiska samband är nånstans i förskolenivå.

Men som sagt… Ung och arg är ett tillstånd som nog alla växer ifrån, även centerpartister. Får man hoppas.

Läs mer: Jakop Dalunde, Politikerbloggen, Hållplats Hådén.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

