Ekonomisk grundkurs för borgare

Jag läser lite bloggar och kommentarer med borgerlig färg på pennan, och slås av hur beklämmande låg nivå det är på kunskaperna om det ekonomiska kretsloppet.

Socialdemokraterna ”försöker åstadkomma panik bland sina väljare genom att skrämmas med lögner om att skattesänkningar står mot välfärd”, säger en och avslöjar att han(?) måste ha sovit sig genom samhällskunskapen. Utgifter förutsätter inkomster, och skär man ner på statens inkomster för att några ska bli rikare så blir samhället automatiskt fattigare.

”Det största problemet jag har med S förra politik var att de var bidragspolitik. Är det inte bättre att folk arbetar istället och betalar skatt?” säger en annan. Här skulle man vilja plocka fram en flödeskarta över det ekonomiska kretsloppet, så att det verkligen blir begriplig nog för alla att förstå.

Bidrag är en transferering. Den tar medel från den som inte behöver dem (dvs. inte kommer använda dem) och ger till den som behöver (dvs. den som kommer använda dem). Det här är egentligen ekonomisk grundkurs. Vill man få snurr på alla pengar som finns i systemet, så måste man alltså se till att de kommer till dem som har det största behovet och inte stannar hos den som använder dem för att spela golf på dyra klubbar eller vaska champagne på krogen.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

