Moderaternas nya kläder

Röstkortet kom idag. Tillsammans med en folder för ”de NYA moderaterna” där en flinande Reinfeldt försöker att inte se så kall ut som ungdomarna i Eskilstuna upplevde honom. Inget annat än det. Bara röstkort och moderatreklam. Visste dom om när röstkorten skulle delas ut eller är det här bara en slump…? Verkligen…?

Men det där med ”NYA” moderaterna är verkligen lite lustigt. För dom räcker det med att lägga till ett adjektiv och sen kräva att vi ska glömma hur partiet konsekvent röstat emot alla förslag som syftat till ökad yttrandefrihet, rösträtt och välfärd. Medan dom fortfarande idisslar ”Sovjetunionen” så fort man säger att även rika ska följa samma regler som alla andra, och att även dom ska bidra med en skatt för att ingen ska bli utslagen.

Känns det inte lite kejsarens nya kläder över det hela?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Moderaternas nya kläder

  1. Granntanten skriver:

    Ja det var en slump att broschyren kom från moderaterna eftersom den distribueras via posten och portioneras ut i landet allt efter tid och tillfälle hos Posten som mot betalning delar ut den liksom alla andra partiers valbroschyrer. Jag vet det eftersom jag var en av många som vek dessa och förpackade dem innan posten tog över. Jag vet inte var du fått att Fredrik Reinfeldt skulle vara så speciellt kall(och tydligen för att han är moderat och därför är ett speciellt hatobjekt för många amatörpsykologer på bloggarna) du kanske känner honom själv personligen – vad vet jag. Jag har träffat honom och hans fru en kort stund de var trevliga , vänliga och mycket inkännande. Kanske kan man inte tro på mig eftersom jag är en sådan där känslokall oempatisk moderatkärring och det räknas säkert inte.

  2. katedervarg skriver:

    Jag säger inte att han ÄR kall, utan att han FRAMSTÅR som det. Det behöver man ju inte vara psykolog för att göra. Och det var precis så som de arbetslösa ungdomarna i Eskilstuna upplevde honom, när han var på besök hos dem. Rätt eller fel, vad vet jag, men deras upplevelse kan man ju inte gärna kritisera? Precis lika lite som jag kritiserar din.

    Även om jag nog tror att det är lättare att uppskatta honom om man är hans meningsfrände än en arbetslös, 21-årig tvåbarnsmor i Eskilstuna som får rådet, nej KRAVET, att flytta från stan och ta vilket jobb som helst.

  3. Granntanten skriver:

    Vad är det för fel att ta vilket jobb som helst? Jag har också varit ensamstående med två ungar och tog – just det vilket jobb som helst och inte blev det hemmavid.Meningsfrände eller inte så behöver man inte utgå från någon annans omdöme när man tycker till. Jag sväljer inte allt som moderaterna står för men jag sympatiserar med deras ideologi i stort men förbehåller mig rätten att tänka och tycka själv.

  4. katedervarg skriver:

    Andras omdömen om Reinfeldt är väl det enda jag KAN utgå ifrån så länge jag inte har träffat honom…? Sen återigen – jag säger inte hur han ÄR utan hur han UPPFATTAS och där räcker det gott med mig själv. Jag slås inte av nån medmänsklighet när jag hör hans syn på samhällets svaga.

    Jag säger inte att det är fel att ta jobb man kanske inte har som drömjobb, men jag har svårt för en politik som kräver av människor att de ska bryta upp från hela sin trygghetsbas i unga åldrar för att flytta till en värld de inte känner till. Det är egentligen enkel psykologi. Vissa vill inget hellre än att bryta upp sin tillvaro, vissa sporras av det, vissa kan göra det utan problem, vissa bryter samman som människor.

    I det moderata systemet finns ingen hänsyn. Där är det inget konstigt att man tvingar en ung mamma från Norrland att bosätta sig i Skåne för en tre månaders PROVANSTÄLLNING, och lämna spädbarnet hemma. ”En miss”, fick jag höra som förklaring på radio. Svårt att tänka mig, för det är precis i enlighet med en borgerlig ”jobbpolitik”.

    Det är bara Littorin som kan strunta i att flytta till Sveg och jobba som städare och få pengar ändå.

    • katedervarg skriver:

      Här kan tilläggas – i P1 morgon sade båda kommentatorerna av gårdagens utfrågning i TV att Reinfeldt framstod som kylig. Till och med den liberala sidan menade att han framstod som icke-empatisk. Det ÄR inte bara min politiska retorik, utan han HAR svårt att verka medmänsklig när han ska diskutera människors verklighet i spåren av neddragen välfärd.

      Den naturliga följdfrågan MÅSTE då bli – beror det på att HAN eller POLITIKEN har svårt med empatin?

  5. Elin skriver:

    Jag fick av vänsterpartiet… ”Nu har överklassen firat klart” pöh! Jag tänker inte rösta vänsterparti även om det blir ”vänster” i år^^

  6. katedervarg skriver:

    Roligast slogan hörde jag faktiskt att moderaterna i Degerfors hade! ”Nu tar vi dom röda”, körde dom. Men det var inte politik dom pratade om, utan alliansens lilla kräftskiva. 🙂

    Det var ju iaf lite kul.

  7. Ping: Är det Reinfeldt eller moderaterna det är fel på? | Katedervarg

Kommentera

