När tjejerna slåss om mig…

…borde jag kanske hoppa jämfota och korka upp champagnen, men det skulle vara roligare om det var den mer tvåbenta modellen än dom här båda ludna eländena! Två löpande honkatter i samma trerummare blir till slut ganska enerverande och jag funderar STARKT på en improviserad flykt från lägenheten. Hade det inte varit gråtjocka moln utanför hade jag kanske tagit den där noratrippen, trots allt.

Sen har jag ALLDELES för mycket att göra… 20 reflektioner om uppfinningars betydelse i det gamla Mesopotamien måste finna sin läsare idag, och en mindre intresserad estetklass behöver uppgifter om upplysning och revolutioner. NU känns det att skolan är igång igen på allvar!

Fundera över vilken betydelse dessa uppfinningar från Mesopotamien har haft för historien:

  • keramiken
  • metallurgin
  • hjulet
  • lodet
  • skrivkonsten

Svara skriftigt på följande frågor:
1. Vad användes uppfinningen till?
2. Vilken betydelse har uppfinningen haft för historien?
3. Hur kan de värderas mot varandra, dvs. vilken är viktigast? Gör en fem-i-topplista och argumentera varför du värderar som du gör.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån, Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

