Alexandra

Jag lyssnar på Alexandra. Hon har nyss börjat gymnasiet och strålar som bara en nyfödd kan stråla. Genom hela högstadiet kämpade hos sig fram, i fullt krig mot nästan hela vuxenvärlden, i en lindans utan skyddsnät. Så nära att falla, så nära att strunta i om hon föll.

Men Alexandra hade något som inte alla har. Hon hade en stark vilja att vägra låta sig besegras, ett engagemang i sig själv och i att inte bli den som låter sig stötas bort. Hon kämpade sig vidare, och mot alla odds (utom hennes egna) tog hon sig genom högstadiet och har nu börjat på precis det program hon vill gå. Alexandra kommer aldrig falla. Hon kommer bli en fantastisk vuxen som andra kommer finna sin trygghet hos.

Alexandra är borgarnas exempelbarn. Hon är den som kämpar sig till ett liv fast ingen ger henne det stöd hon verkligen behöver. Hon har en styrka jag sällan sett hos tjejer i hennes ålder, och som förmodligen kommer av att hon rest sig så många gånger att hon vet att inget kan fälla henne på riktigt. Alexandra kommer inte ligga hemma i sängen och ta bidrag, hon kommer att göra vad som krävs för att hon ska utvecklas och få respekt. Hon kommer att flytta som Reinfeldt kräver, om det så behövs.

Men Alexandra är unik på fler sätt än så. I henne finns en fantastisk förmåga till empati, till förståelse för andra som inte har hennes styrka. Den ständiga försvararen av den som alla hatar, den som samhället har stämplat som misslyckad, den som befinner sig i bottenskiktet. ”Det finns alltid en anledning till att dom gör som dom gör”, säger hon. ”Ingen har nånsin trott på dom, så till slut tror dom att ingen bryr sig om dom. Vad dom behöver är att nån lyssnar på dom, och ger dom chansen att visa vad dom kan.”

Alexandra är 16 år. Hon har nyss börjat gymnasiet. Hon visar redan nu en större förståelse för hur människor fungerar än Sveriges statsminister.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat, Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Alexandra

  1. anybody skriver:

    Jag kan känna igen mig i Alexandra .. men ibland förstår jag mig inte på dig??

    Jag vill inte påstå att Mona Sahlin är dum eller korkad .. även om JAG ibland våndas inför en del av hennes uttalanden. Inte heller vill jag påstå att Maria Wetterstrand är kall och humorbefriad .. även om JAG upplever henne så. Maud Olofsson verkar tala först och tänka sen .. Göran Hägglund vill rätt men saknar rätt språk .. det är vad jag TROR men jag kan inte påstå att jag vet. Att Lars Ohly och Thomas Bodström ser ut som om de inte spottar i glaset .. är inte heller något jag vet eller kan påstå .. allt detta är ju mina personliga upplevelser byggda på andra möten med andra människor.

    Men du envisas med att påstå att Fredrik Reinfeldt är kall och oempatisk .. som en sanning?? .. och det känns nästan lite obehagligt! Jag tycker vi kan raljera, vara ironiska/spydiga eller slå ner på deras politiska uttalanden/idéer eller framföranden men jag försöker att inte glömma att jag inte har en aning om hur de här människorna är privat eller känner inom sig.

    Du är inte ensam om din åsikt .. men jag trodde inte att du fungerade så .. bara empatisk till vänster???

  2. katedervarg skriver:

    Nja… Att Reinfeldt är kall är inte mina ord, ungdomarna SADE faktiskt att det var den starkaste känsla de fick under mötet. Själv tror jag faktiskt bara han ville vara professionell, och sen klickade det inte med dem han pratade med. Iofs visar det att han inte riktigt fattar hur han ska prata med ungdomarna, men det har jag viss förståelse för. Det är inte alla lärare heller som begriper, som ändå umgås med dom hela dagarna.

    Däremot TYCKER jag verkligen att den borgliga POLITIKEN är en politik som kännetecknas av teori, inte av empati. Jag vill ha en politik där samhället värderar sig själv efter sin förmåga att ta hand om sina svagaste, och jag tycker inte att det är den borgerliga politikens samhälle. Men det betyder inte alls att jag tror att borgerliga väljare (och inte ens de enskilda politikerna!) saknar empati!!! Det förstår du, va..?

    Men de Alexandra verkligen brinner för, och försvarar på ett sätt som får MIG att skämmas (för jag har nog tillhört dem som fördömt snarare än stöttat dem hon försvarar) är ungdomar som inte alls passar in i den teori som borgarna bygger sin politik på. De kommer inte jaga jobb snabbare bara för att det finns ett jobbskatteavdrag, de kommer inte få ett jobb snabbare bara för att man inför 18 månaders provanställningar och gör särskilda ungdomsavdrag för arbetsgivarna. De krävs helt andra saker för dem.

    Sossarna vet inte heller det, verkar det som, men de tror iaf inte att lösningen är så enkel som borgarna föreslår. Och jag tycker verkligen att Alexandras ord om dom här som hon känner är mer insiktsfulla än nånting jag hört Reinfeldt säga.

    • anybody skriver:

      Det är nog en ömsesidig förvirring, tror jag?? 😉

      Jag ser dig som en tänkande, förstående och empatisk människa med stort engagemang och förståelse för dina elever och så märker jag hur illa du tycker om människor som lyckats skrapa ihop något eget, uppfyllt sina mål och lever den dröm som kanske var en omöjlighet när de växte upp. Hur kan du tycka så illa om dem som fötts med goda förutsättningar .. de har väl lika lite skuld som de som fötts med dåliga???

      Är en rik människa ALLTID ond, egoistisk och girig och en fattig ALLTID god, empatisk och generös i din värld??? Då det ju pengar som är nyckeln till godhet .. eller snarare bristen på den varan. (fast det förklarar i och för sig den rödgröna politiken som ger sig ut för att vilja skapa det GODA samhället 🙂 )

      Och du SKÄMS för din inkomst?? Blir det bättre för någon annan om du tjänar mindre .. ska lönerna anpassas till lärarnas civilstånd eller privata livssituation .. blir det RÄTTVIST?? Jag förstår inte hur du tänker???

      Är man nödvändigtvis en dålig människa om man vill få utdelning på hårt arbete?? Får de som vuxit upp under svåra förhållanden inte drömma om att kompensera sig som vuxna utan att skämmas??

      Blir de som inte ansträngt sig särskilt hårt och målinriktat lyckligare om någon annan .. som gjort det .. får det sämre??

      Och hur ska vi få råd med empati och medkänsla om vi inte tillåter någon alls att sträva uppåt, satsa mer och drömma i vidare cirklar än oss själva??

      Offentlig sektor kan inte försörja oss ALLA med mindre än att skatten är 100%, eller hur?

      • katedervarg skriver:

        Nej, du missförstår mig… Det du säger nu skulle vara att jag har nåt janteperspektiv, men det är absolut inte det som det handlar om. Jag missunnar inte alls någon att tjäna pengar på sitt arbete, inte ens mycket pengar. Jag vill inte ha nån våg där skålarna står jämt. Och det är inte heller dem som personer jag tycker illa om. Jag tror inte att rikt folk är som Hasse Alfredson i ”Den enfaldiga mördaren”. (Han har skrivit om den episoden som bok också. Tror den heter ”Den onde mannen” eller nåt sånt.)

        Men jag ser ett visst överlägset förakt hos många med pengar. Jag skrev om det nån gång. Och jag läste en artikel alldeles nyligen om en bok där författaren tog upp att det fanns en tydlig arrogans hos överklassen som har blivit än mer märkbar de sista åren. Det gör mig förbannad, men det är ändå inte det som gör mig vänster.

        Det som i stället gör mig vrålröd är att jag ser människor som gruppvarelser, och att jag tycker att borgarna har en helt felaktig människosyn i sin politik. Dom utgår ifrån att människan som VARELSE är individualistisk, att alla ”kan bara dom vill”. Det för med sig ett förakt för dom som inte kan, eftersom logiken innebär att dom ju då inte kan vilja. (Men jag menar inte att alla borgare står för det här!)

        Det är det jag inte köper. Jag vill att alla ska kunna få utveckla sig, och om man lyckas på egen hand så ska man få ut nåt för det. Uppnå målet, som du säger. Men det ska till en stark inre styrka som drivkraft, och också en hel del tur. Man behöver rätt folk omkring sig, folk som tror på en och som stöttar en. Alla har inte det, och då kan man vilja hur mycket som helst och det skiter sig ändå. Det är det jag inte tycker att borgarna inser, eller så att de inte bryr sig. Jag vet inte… Iaf är det därför som så många till vänster UPPFATTAR det som bristande empati, för de tycker inte att borgarna tar hänsyn till människor faktiskt inte har det så enkelt som teorin vill göra gällande.

        Nej, jag vill ha ett samhälle där alla individer kan få utvecklas, men för att det ska gå måste samhället vara starkt. Det är bara då som de svagaste har en chans att utvecklas. Så jag skäms inte över min inkomst, tvärtom vill jag att lärarlönerna ska höjas med minst 10 000 i månaden för att motsvara vår utbildning, vår uppgift och vårt ansvar. Det jag skäms över är min låga skatt! Jag vill betala mer skatt… Det känns som om man uppfattas som sjuk i huvet när man säger det..

      • katedervarg skriver:

        Oj… Det där blev lite halvförvirrat skrivet, märker jag när jag läser det… Men jag hoppas det gick fram lite vad jag menar ändå..

  3. katedervarg skriver:

    Tänker lite till…. Jag sade förut att du förvirrar mig. Att jag känner igen så mycket i det du säger. Håller med om så mycket. Och ÄNDÅ kommer vi till helt olika slutsatser när det gäller politiken. Det stör mig att jag inte förstår det.. För jag skulle aldrig i livet kalla dig för oempatisk. Jag har fått känslan av precis tvärtom.

    • Elin skriver:

      ”Men jag ser ett visst överlägset förakt hos många med pengar. Jag skrev om det nån gång. Och jag läste en artikel alldeles nyligen om en bok där författaren tog upp att det fanns en tydlig arrogans hos överklassen som har blivit än mer märkbar de sista åren. Det gör mig förbannad, men det är ändå inte det som gör mig vänster.”

      Fast det där blir jag fan nästan lite ledsen när jag hör.
      För det första; en arrogans inför vad?
      Sen måste jag också påpeka att även om jag inte direkt vill säga att jag kommer från en överklassfamilj så är det i alla fall en övre medelklass, och jag har fan inte fått någonting gratis! Jag har kämpat och kämpat och kämpat för att kunna uppfylla mina drömmar. Du har också kämpat det vet jag, men hur gör det dig bättre än mig att din familj kanske inte hade ett lika stort kapital? Hade vi bott i USA hade det varit en grej men det gör vi inte, och kom inte med att överklassen kan ”köpa sig till en bättre utbildning” för det är det lika många medelklassmänniskor som gör.
      Jag måste hålla med anybody lite, hur kan du sätta värderingar i hur människor är efter vad de tjänar? Det är EXAKT lika dåligt som att du skulle tycka att folk med dåliga förutsättningar från en familj med låginkomst är ”under dig”.
      Min familj har inte fått något på silverfat, mina föräldrar har ARBETAT sig till det dem har; pappa började som bonde. I en fråga om empati kan jag FAKTISKT tycka att det är du om någon som saknar det i det här du skriver, inte för att man ska känna med folk som har pengar för det finns det ingen anledning till, men för att du har förmågan att känna förakt mot folk du egentligen aldrig har träffat på grund av EN faktor. Och jag vet att du inte är sån egentligen men det DU skriver nu känns arrogant åt andra hållet.

      • katedervarg skriver:

        Elin, jag svarar fast som inlägg. Det blev för mycket för att ha som svar.

        Men jag verkar ha varit otydlig, för det du kritiserar känner jag inte alls igen mig i. Jag TYCKER ju inte så, och… Jag tycker inte heller att jag har skrivit så…

  4. anybody skriver:

    Hmm .. nu ställde jag till oordning i ditt kommentarsfält!! Det vete sjutton hur det gick till .. :-/

  5. Ping: Är det Reinfeldt eller moderaterna det är fel på? | Katedervarg

Kommentera

