Verkligen NOLL KOLL

Svensk Näringsliv kanske borde ägna sig åt det man ska, dvs. att vara arbetsmarknadspart för arbetsgivare. Om hur en skola fungerar, och vad som gör en skola bra, har man uppenbarligen ingen aning!

Dagens Nyheters debattsida vill man ha ett nytt system för hur skolorna ska få pengar, och deras idé är minst sagt häpnadsväckande! Första trodde jag inte på vad jag läste!

Staten ska ge extra pengar som en belöning till BRA SKOLOR, och måttet för om en skola är bra eller inte är resultatet på det NATIONELLA PROVET.

Men snälla… Vilken skola är bäst? Den som får svaga elever att nå godkänt eller den som får starka elever att få MVG..? Hur ska man veta att resultatet beror på skolans arbete och inte på det jobb man lagt ner på tidigare stadier? Hur ska man bedöma skolor i områden med högutbildade familjer kontra dem i områden med lågutbildade familjer? Hur kan man bedöma kvaliteten på en verksamhet utifrån ETT prov som inte testar hela verksamheten? Hur ska man garantera att skolorna inte enbart arbetar med att förbereda eleverna inför just detta prov, i stället för att utveckla dem brett på flera olika områden?

Jag skulle kunna fortsätta listan med frågor länge, och det här är saker som varenda lärare vet. Har Svenskt Näringsliv ens brytt sig om att fråga nån?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

