Jakten på friskoleeländet del 3: det demokratiska underskottet

För ett par dagar sen skrev jag att anställda inom privatskolan mycket gärna får ge sig själva en ekonomisk belöning för sitt arbete, bara de gör det som lön och inte som vinst till dolda riskkapitalister i utlandet. Det var apropå Lars Ohlys förslag att helt förbjuda vinster. Ett argument är att det är mycket viktigt att privatskolorna ekonomi är transparent för oss som finansierar dem via våra skatter. Åtminstone JAG vill veta att de skattepengar jag betalar för elevers utbildning faktiskt går till utbildning och inte till aktieägares yacht club i Nice, hur det är med er vet jag inte.

Idag säger minister Björklund att även han reagerar på att skolor kan sänka kvaliteten på utbildningen så att vinsterna ska maximeras, men för det första undrar jag varför han inte gjort något åt det under sina fyra år vid rodret, för det andra fastnar även han i antagandet att det finns ett ”det räcker nu” för skolan. Alla pengar som tas från skolan innebär per automatik en sänkning av kvaliteten. Varenda krona skulle kunna användas till att ge eleverna en bättre tid vid skolan, om det så bara betyder en bussresa till Stockholm i slutet av maj.

Men nu var det det här med insynen… För mig var det viktigt att budgeten blir tydlig för oss skattebetalare att få veta, men jag visste faktiskt inte att problemet var större än så!

All offentlig verksamhet är i lag skyldig att redovisa sin verksamhet, det vet varenda elev som fått godkänt i samhällskunskap. En viktig del i den svenska demokratin är den s k offentlighetsprincipen som gör att alla medborgare kan begära de dokument de vill, utan att behöva redovisa varför. Detta gäller INTE privatskolorna! De kan helt enkelt säga ”nej, det lämnar vi inte ut”!

En annan viktig princip i den svenska demokratin är det s k meddelarskyddet, som går ut på att anställda i den offentliga verksamheten kan berätta för media om brister och problem utan att riskera repressalier från chefen. Detta gäller INTE privatskolorna! De kan helt enkelt säga att ”nu var du illojal, du kan se dig om efter ett annat jobb”!

Det betyder att privatskolorna har blivit nån form av hemlig klubb, där man noga kan bevaka att inget ofördelaktigt läcker ut till oss som betalar deras verksamhet!

Många gånger har jag hört skräckhistorier från lärare vid privatskolor, framför allt om hur de tvingas av rektor att sätta betyg de inte anser vara förtjänta. IG verkar mer eller mindre vara förbjudet vid vissa skolor, och de flesta lärare har den yrkeskänslan att de reagerar kraftigt på att sätta ett betyg de inte står för. Nu har ju rektorn möjlighet att ändra lärarens betygssättning, och tydligen görs det inte sällan vid privatskolorna. Det värsta exempel jag har hört var en idrottslärare som tvingades sätta godkänt på en elev som aldrig deltagit på lektionerna! ”Skulle hon kunna springa runt skogen?” var frågan hon fick av sin rektor.

Men det här får vi aldrig veta! Hemliga klubben låser in sig och vi skattebetalare har mycket få medel att tvinga den att öppna sig så att vi vet att de gör det de ska, och det vi betalar den för att göra.

Läs mer: Johan Westerlund, Lasses blogg, Roger Jönsson, SvD, DN, E24,

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat, Jakten på friskoleeländet, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

Kommentera

