Det söndergullade svenska folket!

Välkommen till det döda, trygga Sverige!

Expressen kallar det ”nanny-samhället” i dagens ledare, och det är väl inte helt fel förutom att nannyn i den epidemi av tramssåpor som invaderar TV-rutan är en regelrutig matriark som slänger in regler mest för reglernas skull. Det Sverige vi är på väg att skaffa oss är mer det bomullsland som jag skrev om för några dagar sen. Det land där varenda liten buckla i vägen ska plattas till, och varenda skarv i väggen spacklas över. Vi ska bakas in i en trygghet som är så kompakt att inget ont kan hända oss!

I alla fall om man får tro de hälso- och regelfascister som sitter och bestämmer dem åt oss. De som vet. De som vet bättre än jag.

Jag gör ingen hemlighet med att jag ligger förbannat långt till vänster ideologiskt, och det brukar alltid innebära att jag får Sovjetunionen kastad i ansiktet. När jag lite försiktigt försöker påpeka att Sovjetunionen inte alls var kommunistiskt brukar jag få blickar som gör att det är lika bra att lägga ner den diskussionen och i stället säga att jag inte står för den typ av politik. Jag vill egentligen över huvud taget inte diskutera vänster-höger längre, utan mer den tvådimensionella ideologi som man t ex kan läsa om på Wikipedia.

För det här överbeskydderiet gör mig tokig! Vi håller på att reglera sönder oss, och likt Hasse Alfredssons mops håller vi på att dö av gulleri. Samma sak syns i skolan. Mängder av aktiviteter är idag otänkbara, och jag har varit med om att lärarkollegier ägnar timtals av konferenstid åt att diskutera ordningsregler i stället för pedagogik. Här känner jag mig alltid som en räv i hönsgården, för jag ser ingen mening med andra regler än de som gör att skolan fungerar friktionsfritt. Jag har t ex inga som helst problem med tuggummin eller kepsar, jag blir inte röd i ansiktet av en svordom på lektionen och jag längtar inte efter pryglets återinförande bara för att man väger på stolen. Så länge man gör det man ska och inte stör andra får man gärna komma till skolan iklädd ett fiskenät om man vill det.

Och till synes paradoxalt: när man diskuterar regler så är det alltid de som säger sig ligga till höger i politiken som vill ha fler regler medan vänstersympatisörer är mer flexibla! Fascinerande… Men det är väl rätt i tidsandan, gissar jag, eftersom major Björklund är den som skriker högst av alla på ordning och reda och kontroll och förbud.

Nja, man ska inte alla över en kam dra. Anybody skriar lika högt som jag över den här galenskapen, och som alltid när man håller med henne sitter man och småputtrar förnöjt när man läser. (Småputtrar gör man iofs annars också, men  då inte lika förnöjt.) Jag tror vi tycker rätt lika, egentligen. Partipolitik är bara ett ytterplagg.

För två år sen slutade jag röka – till mina vänners STORA förvåning. Så här i efterhand kan jag säga att det var en JÄVLA tur, för redan året efter bestämde kommunen att det var förbjudet att ta rökpauser. Om jag hade rökt hade det tagit hus i helvete, för aldrig att jag hade godkänt ett sånt intrång i mitt privatliv. Vad jag gör på mina raster är MIN ensak, inte hälsofascisternas på kommunkontoret. När jag frågade vad konsekvensen skulle bli om jag rökte trots förbudet, var svaret att det kunde bli en prickning!!! Prickning är nånting man får för grovt tjänstefel! I kommunens ögon är det alltså likvärdigt om jag röker en cigarett som om jag tar en elev på brösten! Det är helt sjukt!

Det här är en inställning som vi sprider vidare till våra elever. Passa dig, lilla vän. Gör inte så, det kan gå illa. Och ut ur skolan kommer arméer av kastrerade 20-åringar ramla ut utan modet att VÅGA testa, bara för att det finns ett promilles risk för att det kan gå fel.

Nej, jag vill att mina elever ska leva efter devisen Härligt, härligt, men farligt, farligt, så ta det varligt. Upplys om risker, men vad du än gör – förbjud inte!

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Det söndergullade svenska folket!

  1. anybody skriver:

    ””Partipolitik är bara ett ytterplagg” .. tänk så mycket man kan säga med få ord! Jag kommer att låna det uttrycket .. bara så du vet det.

    Annars är vi nog mer överens än du tror .. men det nuvarande vänster-alternativet i svensk politik är så likt en riktigt katastrofal trafikolycka att det nästan inte går att hålla sig därifrån. Att hårddra en åsikt gör inte åsikten mindre värd men responsen desto intressantare och det ger i alla fall mig fler sidor att fundera över i den politiska debatten .. 😉

    Men överförmynderi, onödiga lagar och överdrivna regelverk gör ju bara fler till lagbrytare och gör också att respekten och värdesättandet av det som tillhör oss alla urholkas. För handen på hjärtat .. vi ”stjäl” skamlöst av staten och upprörs när vi krävs på notan .. eller hur??

    Jag vill ha FRIA människor .. INDIVIDER och KUFAR .. NÖRDAR och GENIER .. och tillåtelse till att vara ANNORLUNDA!! Annars får vi inga fler Kristina Lugn, Marie-Louise Ekman, Torsten Flink .. och inte heller några Ingvar Kamprad, PG Gyllenhammar, Bert Karlsson eller Thomas DiLeva. Sedan må man tycka vad man vill om det här gänget .. de tillför i alla fall något alldeles eget ..

    .. och jag hinner inte tänka ut några andra för Maken står bredvid med koppel, hund och sträng blick …. rusar plikttroget mot dörren … flämt!!!

    • katedervarg skriver:

      ååå, du skulle bara veta hur mycket jag håller med dig om det! För mig är det en nästan HELIG princip att man måste låta människor få utvecklas på det dom vill och det dom är bra på!! Och för att man ska kunna utvecklas så måste man FÅ testa och pröva och man MÅSTE få våga misslyckas. Det försöker jag HAMRA in i mina elever – VÅGA, VÅGA, VÅGA. Om man bara sitter och pysslar med det man redan kan så lär man sig ju inget nytt, och om man gör det man INTE kan så finns alltid risken att det skiter sig. Men det GÖR inget. Man har lärt sig av sitt misslyckande också, och då har man iaf TESTAT.

      Och det handlar inte bara om skolarbetet. Jag lämnar t ex gärna ut nycklar för att dom ska kunna hämta saker, eller släpper in dom där elever egentligen inte får vara. För hur ska elever känna att man tar dom på allvar om man behandlar dom som barn?? Jag får hudutslag så fort jag hör lärare som tuggar sina regelverk och sina ”så gör man inte”!

      Det där med annorlundat ligger där med! Så KLART dom ska få vara sig själva! Det är ju då dom blir spännande!

      Nu är det många som skriker FLUMSKOLA och FRI UPPFOSTRAN, men det är inte ALLS sant. Jag är stenhård i mina uppgifter, och har jättehårda krav. LÅNGT ifrån flum. Men det är ju just därför – jag skulle inte kunna ha det om jag inte lät dom misslyckas utan att riskera betyget..

      Men tycker du det är konstigt att jag är så extremt mycket flexibilitet och individualitet, SAMTIDIGT som jag är för ett starkt samhälle och en stark stat med tydliga regler och mycket offentlig verksamhet..?

  2. anybody skriver:

    Jag misstänker att det varken är fel på dig eller mig .. utan på politiken som så gärna vill se människorna som en uniform, likriktad massa som passar in deras politiska mallar och beslut. Det finns en viss obalans i hur vi ser på VILKA som givit uppdraget, VILKA som är skyldiga att utföra det och för VILKAS räkning det ska utföras, tycker jag.

    Jag köper inte högersidan rätt av om du trodde det .. från början var jag en klassisk VÄNGER som har blivit en HÖGSTER .. och det beroende på att jag rent personligen tror på ärlighet och är rätt bra på att sköta pengar. För finns det inte en solid ekonomi .. då är det svårt att hitta utrymme för att VÅGA, PROVA, TESTA SINA GRÄNSER .. LEKA, UTMANA, MISSLYCKAS och BÖRJA OM FRÅN BÖRJAN.

    Och där är vi fullständigt överens och jag .. det är LIVSNÖDVÄNDIGT att få vara den man är .. och vad jag helst vill leva efter har Lars Ahlin uttryckt så bra i en dikt som jag har framför ögonen varje dag ..

    ”Ta livet lätt, skratta och ha det lustigt!
    Det är bara dumma människor som surar och plågar sig.
    Att ta livet på allvar är att misskänna sin obetydliga roll i världen.
    Begriper du inte att livet är kortvarigt, det går undan som en dans, ett huj och så är det slut.
    De flesta blir snopna på ålderns dar när de märker hur fåfängt det var att de bråkade så mycket, grät och skrek och slet i håret.

    Man ska leva som när man åker skridskor på glatt is – elegant, i full balans, med glidande långa skär, snabbt, i vintersol och med frisk vind svepande om huvudet.”

    • katedervarg skriver:

      Det är precis som John Cleese! ”What was that???” ”That was your life.” ”Oh, that’s fast, can I have another one, plese?” (Kanske inte exakt, men typ så går sketchen.) Jag gillar den! För mig är Dagermans ”En broder mer” en dikt som hängt med sen jag hörde den första gången när jag var runt 14, 15… Och en bok jag gärna återkommer till när jag vill hitta tillbaka till nån kärna i livet är Robert Pirsigs ”Zen och konsten att sköta en motorcykel”. En liten pärla.

      Men jag tycker det är så intressant att vi tycker lika, men drar helt olika slutsatser. För det du tar upp om ekonomins betydelse är ju egentligen precis det som får mig att gå långt, långt, långt till vänster! Jag säger som du – ingen kan utvecklas för fullt utan en ekonomisk trygghet. Men sen tar jag steget till vänster och säger att samhället måste fördela sina resurser så att även dom fattigaste har den, dvs. en stark fördelningspolitik.

      Jag tar vänsterfilen, du högerfilen. Är det en rondell vi är inne i? Möts vi på andra sidan rondellhunden? Jag är rätt säker på det!

  3. anybody skriver:

    Jag önskar .. men jag tror inte att vi möts .. det är inte bara en rondellhund utan också en ocean mitt i rondellen. Att försöka få till ett heltäckande svar i en kommentarsruta är ju som att be om missförstånd och otydligheter så jag låter bli .. kanske tar jag det i ett inlägg någon gång??

    Men jag har aldrig hört talas om ett vänsteralternativ som inte också kopplat ”fördelningen” till beroende eller åderlåtning vilket är rena permafrosten för kreativitet och initiativförmåga, har du?? Jag har heller aldrig sett en genomförd vänsterpolitik som inte bytt ut en ”adel” mot en annan, har du??

    Det stora felet är ”den mänskliga faktorn” .. vår drivfjäder att förbättra för oss själva, våra familjer, vänner, partibröder och vår oförmåga att hålla fingrarna borta när det finns en möjlighet att lägga rabarber på lite extra .. när det ändå finns .. och bara för att ”vi är värda det” .. kan du följa den tanken??

    Jag är inte född med en silversked, livet har inte gett mig trumf på hand och jag har rört mig farligt nära den gräns där katastrofen borde ha varit ett faktum .. MEN jag har SJÄLV styrt upp mitt liv, jag har SJÄLV skapat en plattform att stå på och utnyttjat varje resurs som jag blivit född med. Jag har snubblat, fallit och klättrat och lyckats få ett bra liv .. hade jag levt genom de bidrag, lån eller stöd som jag kunnat få och på andra människors villkor .. hade jag inte blivit den människa jag är i dag.

    Alla svaga i samhället .. sjuka, gamla, handikappade, arbetslösa .. är ALLAS ansvar, där är vi överens. Men …………..hmm … ja, du ser hur långt det är att simma .. 😉

  4. katedervarg skriver:

    tror du det…? mm.. kanske…. kanske har du rätt..

    Jag vet iaf att jag bara går längre och längre åt vänster (eller vad man nu ska kalla det) ju äldre jag blir. Det beror inte på att dagens vänster erbjuder den bästa LÖSNINGEN utan att det som borgarna kan erbjuda blir mer och mer motbjudande för mig. Det är en politik där skillnaderna mellan människor ökar snarare än minskar, och där några ska få det bättre på andras bekostnad. Där några ska ha alla möjligheter medan andra ska få möjligheter på nåder.

    Så nej, jag kan inte säga att jag har sett det du frågar om, men jag har däremot sett vad som händer i en kapitalistisk styrd värld. Det är dessutom en politik som bygger på en fullständigt absurd föreställning om den ständiga tillväxten…

    Så kanske, kanske, kanske har du rätt….. Fast jag tycker det vore synd…..

  5. anybody skriver:

    Den ständiga tillväxten .. den absoluta jämlikheten .. de yttersta lögnerna!

    Människan kommer att tvingas ovärdera sitt sätt att leva .. vi har gjort det förr och kommer att göra det igen. Men det lyckas bara på grund av nödvändighet, aldrig när vi blir styrda av politiska ideologier.

    Självklart äcklas jag också av frosseri, överflöd och människor som berikar sig på andras bekostnad. Men jag ser att de är lika många på ”båda sidor” insvepta i olika ”överrockar” .. MAKT är en farlig herre och står över vilken ideologi som helst.

    Men människor som passiviseras av statliga ”allmosor” och tvingas till ett beroende där varje eget initiativ bestaffas genom att försörjningen tas ifrån dem .. de människorna förlorar mycket mer än pengar .. enligt min uppfattning!

  6. katedervarg skriver:

    usch, det vore ju JÄTTESYND….

  7. anybody skriver:

    Jag har en tendens att bli lite jobbigt påstridig .. blev jag det nu??? 😮

  8. katedervarg skriver:

    ABSOLUT INTE! Hell no!!

    Mer att jag funderar…. Du kommer aldrig få mig att glida åt höger, förstår du.. Absolut inte partipolitiskt, men inte heller ideologiskt. Eller DEFINITIVT inte ideologiskt….

    Jag funderar.. Det känns som om vi tänker rätt lika – och ändå inte. Jag får svårt att greppa det.. Då blir jag alltid lite tankfull….

  9. katedervarg skriver:

    Och du har rätt: att förklara sig i en kommentarruta är ungefär som att spela tennis med en hand bunden bakom ryggen… det GÅR inte.. det känns alltid som att saker bara blir halvsagda…

    Det är då man längtar efter vinet och köksbordet i stället! Och för mig – att få börja röka igen… Gud, vad jag saknar det ibland…

  10. anybody skriver:

    Nej jag vill INTE få dig att glida till höger eller omvända dig på något vis .. jag respekterar alla åsiktsyttringar och vill INTE att någon ska ha MINA åsikter .. alla bör ha sina egna.

    Ett samhälle med bara en åsikt skulle vara en förfärlig plats!! Men det är intressant att veta VARFÖR människor tänker som de gör, vad de grundar sina åsikter på och hur styrda de egentligen är och hur lite/mycket de ifrågasätter sina parti-ideologier .. det är enda skälet till att jag skriver om hur JAG tycker och tänker ..:-)

  11. katedervarg skriver:

    Nej, det vet jag.. Och detsamma så klart… Det är inte det som gör mig tankfull, utan precis det du säger sen, att man funderar på hur du kommer till dina slutsatser när vi är eniga om så mycket i basen. Det fascinerar mig, eftersom det vanliga när man diskuterar med någon som ligger åt höger är att man har helt olika syn på det som är grundläggande. Jag brukar fastna i Sovjetunionen, till exempel. När det kommer upp som argument är debatten mer eller mindre dödfödd. Eller så fastnar jag i en diskussion om tillväxt eller andra marknadsekonomiska axiom. För inte länge sen var det en ungliberal som på allvar hävdade att enda sättet att värna miljön i våra svenska sjöar var att göra alla privatägda.

    Men det är ju inte där vi skiljer oss… Och då har jag på ett sätt fastnat själv. Min tankfullhet beror på att jag försöker förstå hur du tänker, och framför allt VARFÖR du tänker så… Det är svårt… Inte för att du inte själv vet varför, så klart, utan att jag inte ser det. Och då börjar jag undra om det finns personliga erfarenheter i botten, och eftersom jag inte känner dig alls så blir det mer funderingar.

    Precis som du (vilket inte direkt förvånar mig…) säger, du med…

    Men var inte orolig för att du kan skrämma mig med debatt! Det gör du bara om du slänger in nåt om Stalin eller Castro! För då kommer jag kasta ett Pinochet tillbaka, och då blir det sandlåda av allt! Inte så troligt, eller hur! 🙂

    Jag är mer orolig för att JAG ska trampa över gränsen när jag ger mig in i debatt med dig på DIN blogg! Faktiskt.

  12. anybody skriver:

    Jag tror på tolerans, respekt för andras åsikter och värderingar och RESPEKT för andra människor .. OAVSETT samhällsställning.

    Det finns människor som till det yttre verkar välbärgade som tillför samhället oceaner med tid och engagemang likaväl som det finns nästan medellösa människor som gör detsamma … vem ska döma ut den ena eller andre. OCH så anser jag att den som rest sig från en ”förlorarposition” och tagit kommandot över sitt eget liv har gjort en större prestation än nästan vem som helst som lyckats tack vare att de inte tagit några risker alls!

    På min blogg tar jag ibland ut svängarna lite vidare än irl bara för att få de kommentarerna som ger tydligast svar på VARFÖR människor tror på vänsterideologin trots att dess nuvarande företrädare inte verkar ha den blekaste aning om hur ”vanliga” människor lever eller tänker eller vad det ideologiska budskapet egentligen innebär. Jag vill veta VARFÖR det finns människor som inte kan se att den utlovade ekonomin inte går ihop och att löftena är tomma och innehållslösa och kostar alldeles för mycket om man ser till landet i stor och i förhållande till omvärlden?????

    De kommentarer som jag tycker är helt vanvettiga får tala för sig själva .. men får stå kvar för andra att bilda sig en uppfattning om. De som tillför mig något är en helt annan sak .. du ser, jag är helegoist och envåldshärskare på min blogg!! 😉

  13. katedervarg skriver:

    Visst är det härligt att kunna vara det utan att behöva känna ett uns av dåligt samvete! (Säger jag, liksom… VM i dubbelmoral! :D)

    Men det som är så jäkla lurigt för mig att få grepp om är om du bara irriterar dig över en usel partipolitik och dubbelmoral hos politikerna, eller om det är IDEOLOGISKT….. Att du skulle vilja skicka Sahlin och Wetterstrand på ABF-kurs har jag fattat, men sen…?

    Du behöver inte svara på det NU, men det är i dom banorna som mina funderingar snurrar.

    För så klart – det DÄR om vänsterns politik kan jag ju svara på, men det blir ju så himla TEKNISKT då! Men jag tycker om din blogg…. Även om jag inte alltid håller med.. Det tror jag du har fattat, va..? 🙂

  14. anybody skriver:

    Oj .. så svårt! Men för mig är egentligen själva ordet IDEOLOGI ett rött skynke .. men jag använder det i brist på bättre. Det betyder ju inget mer än en förhoppning, en dröm .. och jag har svårt att lägga hela mitt liv i händerna på några som inte kan erbjuda mer än drömmar!

    Jag lever HÄR och NU .. jag har inga svårigheter att ändra mig om jag hittar ett bättre och trovärdigare alternativ och är INTE låst i enögd dyrkan av vad någon annan säger eller påstår sig kunna erbjuda. Men när det gäller den rödgröna alliansen .. NU .. I ÅRETS VAL .. så är det en bedrövlig samling med en bedrövlig politik .. det vete sjutton om man ens kan kalla det ett vänsteralternativ??? Men IDEOLOGIN är de bra på att formulera …

    Höger .. Vänster??? Jag struntar egentligen i vilket .. det är resultatet och kompetensen som är viktigast för mig. I år är det inget svårt val .. när jag ser mig omkring i världen så har alla länder extremt små marginaler att röra sig med och om vi här hemma tycker att ”klyftorna har ökat” … så är det bara en andeviskning om hur det kan se ut om Sveriges finanser inte hanteras varsamt under den kommande mandatperioden, det skrämmer mig och därför är det vad jag hänger upp mitt engagemang på.

    Jag kan läsa en budget och få mina kapitalförsäkringar att ge vinst 😉 .. det skäms jag INTE för .. men det gör ju att jag också förstår att mycket av vad som lovas är en ren lögn för att få MAKT .. tacka sjutton för att jag känner ett starkt politikerförakt.

    Jag har också nära kontakt med kommuner och försäkringskassor landet över och kan ärligt säga att hela utförsäkringsdebatten är uppblåst till oigenkänlighet. Det var INTE bättre för sjuka, handikappade och långtidssjukskrivna under förra regeringen!! Försäkringskassan i sig tolkar regler, motioner och förslag(?) som fattade lagar och läser lagarna som fan läser bibeln .. vilket gör att personalen på utförandenivå arbetar under orimliga och ångestframkallande förhållanden. Det är INTE roligt att se hur svårt det är för en liten skör och skadad människa att få sina lagstadgade rättigheter utan att behöva gå till Länsrätten. Samtidigt så har VI .. alla .. överutnyttjat våra rättigheter när det gäller sjukförsäkringen. Trötthet, sena fotbollskvällar, roligt fest på söndagkvällen eller bara ren olust .. var nog inte vad som menades med ekonomiskt skydd vid ohälsa? Blir det för dyrt MÅSTE utgifterna anpassas till intäkterna .. besparingarna slår orättvist, men vems/vilkas fel är det?

    Men det får man inte undra .. det är inte politiskt korrekt i något av lägren. Inte heller är det tillåtet att ifrågasätta hur a-kassan har nyttjats .. eller utnyttjats.

    Ja, du ser … det är ingen ordning alls på mig. Jag vill bara ha ett rättvist, ärligt och kompetent skött samhälle med god ekonomi .. och glada, kreativa, bekräftade, våghalsiga och nyfikna nördar-genier-tomtar-kufar-snillen-våghalsar-blyga violer och gaphalsar som törs satsa, misslyckas .. borsta av sig och kasta sig över uppgiften igen!! 😉

    Jag blir glad för att du tycker om och ”berörs” 😉 av det jag skriver .. det var en oväntad överaskning att någon alls ville göra det??? Och för mig är det en enorm skillnad mot att skicka genomtänkta, taktiska, oerhört genomtänkta formuleringar till Länsrätter, Kommuner och Försäkringskassor i hopp om att någon liten människa ska få den hjälp som lagen säger att de har rätt till!! ..

    .. vem säger att det är de ideologiskt mest rättrogna som är det bästa stödet i en krissituation?? 😉

    .. och här saknas MASSOR ser jag! Till exempel hur jag ser på de ”olika sidornas” ekonomiska ”ideologier”, de sociala skyddnäten och utbildningssystemen och och och .. men då får jag ju hålla på hela natten .. :-p

  15. katedervarg skriver:

    Ja! 😀

    Men oj, läste nu! Jag måste läsa i morgon igen!

  16. Granntanten skriver:

    Snälla ni får jag vara med här? Jag vill nog hålla med er båda och ändå inte. Själv är jag moderat utan att använda för den skull ligga på knä inför någon IDEOLOGI (ett ord som ger mig krupp för övrigt). Jag sväljer inte allt som ”mitt” parti står för och det kommer jag aldrig att göra, men det är det parti som står för det mesta av hur jag vill ha det.
    Mitt liv har varit en dans för enbenta, men med träning och ålder så har jag skapat mig själv en hyfsad koreografi och stundtals dansar jag (min egen uppfattning) riktigt elegant. Livet är här och nu och det vill jag leva med andra människor med sina egna särarter som gör dem så unika som personer. Titta på mig och mina syskon (uppfödda på bruksort i Janteland i arbetarfamilj) där finns en KD-bror, en socialist och mina systrar är Center och Folkpartikvinnor. Funkar bra men våra sammankomster kan bli lite animerade.
    Ideologi förresten, det har jag kanske ändå, den har jag skapat utifrån några ord ur Bibeln av alla ställen. Jag är inte så religiös så det stör men Pontius Pilatus ord när han skulle döma Jesus de är gångbara alla tider alla platser. Han sa ECCE HOMO = Se människan. Jag är bara en ovanligt vanlig människa så jag klarar det inte en endast dag ordentligt det vet jag. Jag fortsätter dock att försöka med det och hoppas att klara det hyfsat – att se människor utan de etiketter vi med förkärlek klistrar på dem.Kanske fortsätter jag att vara moderat, kanske blir jag rabiat det vet jag inte, men jag vill ha ett bra samhälle för alla och det skall inte kallas Utopia. Under tiden skall jag leva fullt ut och med människorna runt omkring mig i alla livets chatteringar. Jag återkommer till din intressanta blogg, det är ett löfte inte ett hot.

Kommentera

