Drömmar om fåglar i frysen

L. brukade ha dom konstigaste drömmar, de var rena Magic Mystery Tour, och hon kom nästan alltid ihåg dom också. Jag minns hur vi kunde sitta och diskutera i timmar vad de kunde tänkas betyda. Om de nu betydde nåt alls. Kanske var de bara ”ett tecken på att hon var scizzo”, som hon brukade säga. En dröm handlade om en blå plasthink. Den tror jag aldrig vi hittade nån förklaring till…

I två dar har jag drömt om fåglar i frysen. Jag hör pipet från småfåglar nånstans från lägenheten, men hur jag än letar hittar jag dom inte. Inte från garderoben, inte från badrummet, inte ens från trapphuset när jag öppnar dörren för att titta efter. På balkongen brukar det alltid sitta talgoxar och äta av hampafröna som trillar ur de små hålen där de pickat sönder plasten, men inte ens där finns de i min dröm.

Inte förrän jag öppnar frysdörren hörs ljudet skarpt. Där nånstans piper dom. Igår natt stängde jag dörren och gjorde annat, men i natt slet jag ut allt som fanns där, till och med stora block av is kastade jag ut på köksgolvet. Men fåglarna nådde jag inte. De fortsatte bara pipa från nånstans inne i kylan.

Finns det nån mening bakom drömmen..? Eller är det här ett bevis på att jag är lika scizzo som L..? Båda, kanske? Vilken förklaring man än väljer kommer jag i alla fall att mumma instämmande i… För jag vet inte.

Eller så är det Aslans pip från när hon löper som tränger in i sovdimman. Hon kan inte jama som en katt ska, utan det blir mest ynkligt pip inte alls olikt en småfågel.

Men varför ligger dom i frysen..?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Drömmar om fåglar i frysen

  1. anybody skriver:

    Åhh .. det är allt fantastiskt som du har paketerat inom dig .. djupfryst .. som vill komma ut och förgylla livet för oss andra!!! 🙂

    Ta fram hårtorken och tina upp dig fort, fort .. för det behövs lite ”fågelkvitter” i tillvaron just nu bland alla olyckskorparna .. 😉

    • katedervarg skriver:

      🙂

      att det skulle finnas en massa fantastiskt vette fan, men OM det finns så är det mer djupfryst än Findus ärtor!!!

      Men ingen skulle bli gladare än jag om det mjuknade! Tror du det räcker med att köra fönen nån timme..?

Kommentera

