Nyårsafton 10 augusti 2010

Idag är det nyårsafton!

Är man lärare är kalenderår lika upphetsande som katalogkorten på ett bibliotek, det är läsåret som gör’et. Ska man minnas en händelse är det inte datumet man minns, utan klassen man hade. Det där ”den 1 januari” är mer att man sticker upp näsan till ytan i några sekunder för att hämta andan, det är nu det bestäms hur dom närmaste tio månaderna ska bli.

Som alltid är det en blandning av lite bävan och lite förväntan. Om bara en vecka kommer jag möta 100 nya människor, och det är alltid lite skrämmande. Jag känner inte dom, dom känner inte mig, ändå kommer jag be dom att våga öppna sig fullständigt och att lita på mig och på att jag vet vad jag gör. Kommer dom göra det..?

Idag är det nyårsafton! I morgon börjar nya året. Även om det inte är några fyrverkerier över slottet eller nån klockringning på TV, så känns det så. Jag firar med hemköpt asiatiskt från Shanghai och iaf ett litet glas Gato Negro fram baby boy Barnaby.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån, Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nyårsafton 10 augusti 2010

  1. anybody skriver:

    Jag skulle bli en urusel lärare .. det inser jag nu!! För om det var jag som skulle möta 100 personer öga mot öga och vara den som höll i kartan och kompassen .. då skulle jag inte kunna sova den här veckan. Jag skulle vara fullständigt skräckslagen .. känna mig värdelös och inte värd ett skvatt!!

    Usch .. jag har aldrig tänkt på det på det här viset förut. Ruggigt yrkesval du har gjort .. men MODIGT!

    • katedervarg skriver:

      jo… alltså, när jag träffar en klass första gången skakar det i benen, och inte sover som jag som på dun kvällen innan… Men jag älskar det!!! 🙂

      Men du… När du skriver så, vet du vad jag tänker..? Det är du gör varje dag. Jag märker det när jag läser DIN blogg, för där är du mer lärare än vad du tänker på, tror jag. Du LÄR folk att tänka och känna och tycka. En del håller jag med om, annat inte, men varenda grej du skriver är fascinerande att läsa. Och det märks såååå himla tydligt på kommentarerna att folk lyssnar!

      Du skulle bli en bra lärare!!

Kommentera

