Bokslut över sommaren

Så.. Tid för lite reflektion.

Sommaren borde vara en årstid att vara lycklig i. Ljuset tillåter långa nätter, att umgås i, att vandra i eller att bara vara i, och även när regnet draperar fönsterrutorna i strimmig skrud är världen varm. Sommaren är tiden då nyfikenhet inte behöver hållas tillbaka av vardagens trånga struktur med klockor och måsten. Sommaren är upptäckt, sökande och förälskelse.

Jag önskar jag kände så, men det gör jag inte. Mer tomt än fritt, men varför känner jag så jävla dåligt samvete för det..?

Jag har läst en del, mest Avjide. Förra veckan hittade jag Henric Nilsons Den falske vännen i en hög papper. Den letade jag efter i flera månader innan jag fick tag på den i Stockholm, och jag tyckte verkligen om den. Ändå fick den läggas åt sidan när alla prov skulle rättas, och nu har jag helt glömt bort vad jag läst. Vet inte ens vilken sida den fick pausa.

Jag har skrivit ännu mer. Det är länge, länge sen jag skrev och jag känner att jag saknat det. Bloggen här är en sak, men samtidigt har jag skrivit ett långt brev till dig. Som du aldrig kommer få, men det viktiga var att det skrevs. Redan sommarens första vecka såg jag dig, för första gången på fyra år, och det tog andan ur mig…

Men förutom det? Ingenting… Jag har knappt träffat en människa. Micklo ett par gånger, Reidar en onsdag som av en slump, annars ingen.

Mig gör det inget att sommaren är slut nu. Jag saknar jobbet och alla virrhjärnor i klasserna…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

