Språkkaos och nakentest på DN

Jag har ett jätteproblem när jag skriver – jag tänker mycket snabbare än tangenterna jobbar. Det gör väl iofs alla, men för mig är det ALLTID att jag missar ord här och där. Ibland blir det riktigt dumt. Det har hänt mer en än gång att jag har skrivit typ ”jag tycker om nazismen” och det är ju inte ett alldeles lämpligt ställe att missa ett ”inte” på. Såna grejer kan jag skriva.

Men oftast är det inga problem alls. Dom allra flesta språkliga missarna går faktiskt alldeles spårlöst förbi, utan att läsaren ens uppfattar dom. Man liksom fyller omedvetet i dom luckor som finns eller rättar felstavningen. Man tänker inte ens på det.

Men ibland gäller det omvända också! När man lite halvsuddigt och med viss bakfylla ligger i soffan och slöläser nätet är man inte helt på topp! På Dagens Nyheters hemsida kan man visst göra ”Nutidstestet vecka 31”, men i min lördagsmosiga hjärna blev det till en massa funderingar kring om dom har blivit galna på redaktionen: ”Vilka frågor kan man ställa om nudister?”

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Språkkaos och nakentest på DN

  1. Lottaonline skriver:

    Lätt hänt..:-)

Kommentera

