Populismpartiet fp

Men hur rädd ÄR minister Björklund inför valet??? Och vad HAR han för rådgivare??? Och hur långt är han beredd att schackra med den liberala ideologin???

Tidningarna ifrågasätter Björklunds motiv till att göra det enklare att förbjuda slöjor, och det är för en gångs skull ett sundhetstecken. Detta är INTE ett problem i den svenska skolan, och de platser där burkhan över huvud taget används (undersökningar visar att den är EXTREMT ovanlig) så finns säkert kunskapen att arbeta pedagogiskt ändå. Det är liksom inga problem – så varför väljer Björklund att komma med det här utspelet, bara två dagar efter att han har sagt hur viktigt det är med skolk i betyget?  Drygt en månad innan valet? Kan det finnas något samband, månne?

Det fanns en tid när jag på allvar funderade på om jag var folkpartist – lockad av idén om individens frihet, den liberala grundtanken. Det var länge sen, och jag har utvecklats sen dess. Men det har å andra sidan folkpartiet också. Nu är det inte längre liberalismen man hänger sig åt utan populismen. Men det är ju det dom heter.

När ska skolministern börja ta tag i det han egentligen är till för? Och satsa de resurser som krävs för att skolan ska komma ur sin anorexi?

AB, Expr, DN, SvD

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Skolan lite mer inifrån, Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

