Papapahahapapaha..?

Jag fick så klart ta alkoprov efter bilsmällen. Blåsa i ett rör. Inget att protestera mot, även om jag var lite rädd att prillan med whiskey-snus skulle ge utslag.

Men det vore roligare om polisen hade lite lattjo alternativ till rören, som i USA där man får ”gå på linan”. Kanske man skulle begära att det presumtiva fyllot ska kunna säga ”Sex laxar i en laxask” tio gånger utan stakning? Eller varför inte uttala ett av UNESCO:s nya världsarv felfritt: Papahanaumokuakea.

Vad sägs om den tungvrickningen? Minister Björklund kan säkert hålla med mig om idén. Han har sagt att han tycker språktest funkar fint för att mäta människors förmågor.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Papapahahapapaha..?

  1. anybody skriver:

    Papanaumokuakueapapababaumokuakuanea papanaumoukunakuea .. jag inser att jag förmodligen är kraftigt berusad enligt din mätmetod. Vi bör snarast ta patent på den .. tänk vilka summor den kan dra in till staten i böter och avgifter!!! 😉

    • katedervarg skriver:

      Det är bara maorier och hawaiianer (heter det så…?? hawaiisar? hawaiiare? highwajrar??) som klarar sig!

      Och greker! Dom har fått öva länge med namn som Georgios Papandreo och Papadopolos och Popparockpappados och sånt. En och annan dansk kan jag nog släppa igenom, av barmhärtighetsskäl och för att jag inte kommer fatta om han har uttalat det rätt eller inte. 😀

  2. Lottaonline skriver:

    Den var bra! 🙂

    Jag får utveckla mitt långa resonemanget vid annat tillfälle.

  3. anybody skriver:

    hahaha .. highwajrar eller hawajisar ligger helt naturligt i munnen, tycker jag!! 😀

Kommentera

