Krasch- och banglyckan

Det här är en berättelse ur verkligheten som man nog kan använda som typexempel om man ska förklara uttrycket ”ödets ironi”. Jag lovar, LOVAR, att vartenda ord är sant.

Från lägenheten kan jag se min bil. Parkeringsplatsen är bara tvärs över gatan. Visserligen är den tre våningar ner och man måste runt hela husblocket så det skulle ta lite tid att komma dit, men det känns ändå tryggt på nåt sätt att ha kollen.

Idag såg jag att det satt en lapp på framrutan, fastsatt med vindrutetorkaren. ”Men vafan…”, tänkte jag, ”en parkeringsböter??? Det är inte möjligt!!!” Plockade på mig nycklar och hela fadderullan och gick ner för att ta tag i eländet på en gång. Jobbiga saker blir inte mindre jobbiga bara för att man skjuter på dem. Önskar att det var så men erfarenheten har lärt mig att skiten sällan försvinner av sig själv. Det är bara strutsar som stoppar huvet i sanden, men vad kan man begära av ett djur som har större öga än hjärna.

Men den här gången visade det sig att det bara var ett reklamblad som nån liten sommarlovsledig tolvåring säkert fått en hundring för att dela ut. ”Inget för mig”, var slutsatsen och jag vek ihop det och slängde i framsätet.

Aja, eftersom jag ändå redan står vid bilen kan jag ju passa på och åka upp på stan en sväng. Fixa lite saker, som t ex en ny bok att läsa eller nåt annat skojs att fylla dagarna med. Visserligen gillar jag inte Örebro i rusningstrafik men ändå… Jag borde ha lyssnat på instinkten! Ibland vet magen vad den pratar om.

Örebro är en knepig stad. Eftersom den är byggd på en rullstensås är centrum utsträckt som en rak linje. Smal och rak, som ett Sverige i minatyr. Runt denna citykärna går vad som skulle kunna kallas en cirkelled, en tvåfilig väg som ramar in hela kärnan och som vid fyratiden på dagen är fullständigt knökfull på alla håll.

Det vill säga, den är tvåfilig NÄSTAN överallt. Vid USÖ, sjukhuset, finns en rondell. Den byggdes för inte så många år sen, och jag tror att syftet är att underlätta för ambulanser. Där blir de två filerna bara en, för att sedan bli två igen direkt efter. Där kom jag idag. Låg i vänsterfil men skulle till höger, vilket egentligen inte borde vara några problem eftersom rondellen är bred som för två.

Det jag missade här var att vänsterfilade bilar måste in i rondellen. Borde inte HELLER vara några problem om det inte var för att högerfilade bilar inte behöver svänga höger utan att dom också kan köra in i rondellen. Konsekvensen blir att två filer ska bli en samtidigt som man ska bevaka de bilar som redan befinner sig i rondellen men vill komma ut.

Här funkade det inte alls… Jag i vänsterfil, vill till höger. Gamla paret i högerfil, vill till vänster: krasch- och banglyckan, gnissel- och panglyckan. Deras vänsterfront rakt in i min högersida…

Så polis där, jag får höra att det är mitt fel eftersom jag hade tänkt svänga höger. Och jag  bockar och bugar och tar på mig skulden, för det var ju sant. Efteråt undrar jag varför, för jag erkände faktiskt nåt som inte hade hänt än. Vi var fortfarande inne i själva rondellen när dom körde in i mig, så jag hade ju faktiskt inte begått mitt ”brott” än. Men men… Man är en sucker för sanningen…. Alla gör fel, det viktiga är att man kan stå för det.

Men plåtskadebajsfanhelveteochallamekanikerpåverkstanharsemesterochbetalasjälvrisk… och JAG VILL INTE!!!! Jag ville ha min sista semestervecka i fred…..

Ja… Ödets ironi? Reklamlappen på framrutan var från – och jag SKOJAR inte! – Närkes Plåt & Lack AB.

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Krasch- och banglyckan

  1. Ping: Min bil hatar mig… | Katedervarg

  2. Ping: Opel TPAKTOP | Katedervarg

Kommentera

