Och ångerveckan..?

Läser att dom diskuterar om det är för svårt att byta kön i Sverige… Har faktiskt ingen aning, knappt ens nån åsikt, men nog förefaller det lite märkligt att man funderar på att ta bort 18-årsgränsen..? Att operera könspartiet är ju inte som skaffa sig en tribal direkt?

Många elever har man på gymnasiet som ivrigt brottas med sin identitet, det är mer regel än undantag, och som lärare har man bara att lyssna, stötta och tipsa, men framför allt försöka väcka insikten att dom inte är ensamma i sin förvirring och att det inte är nån stress med att hitta sig själv. Att ge en 16-åring ens chansen att hoppa mellan könen vore knappast att hjälpa dom ut ur tumultet, det vore att lura dom att tro att det finns en universallösning som skulle lösa alla knutar.

Och vad händer när dom fyller 25 och märker att problemet inte alls satt i om dom hade snopp eller snippa? Det är ju inte så att man komma dragandes med nån ångerrätt direkt?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i En nagel i ögat, Skolan lite mer inifrån. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Och ångerveckan..?

  1. ua skriver:

    Undrar lite över varför man idag genast vill åtgärda allt som en ung människa är tveksam över. Är inte det något som ”drabbar” alla unga vid något tillfälle (jag menar funderingar över vem man egentligen är)? Under utvecklingen funderar man nog på både det ena och det andra, att per omgående ”åtgärda” allt kan skada mycket mer än hjälpa.

  2. katedervarg skriver:

    Ja, men precis! När jag var 16, 17 var det som att åka karusell i huvet, men det ingår ju i jobbet med att bli vuxen på nåt sätt. Inte förrän jag var kanske 30 så hade jag nån form av koll, och jag skulle nog till och med säga att jag fortfarande brottas med identiteten.

    Men det har blivit så. Allt ska lösas snabbt, inte utvecklas och mogna i sin egen takt. Men det som är särskilt otäckt här är ju att hjärnan inte ens är färdigutvecklad innan man är runt 20, så man KAN inte ens fixa problemet än. Det är som att meka med motorn innan bilen är färdigbyggd. Osmart, minst sagt…

  3. ua skriver:

    Du har helt rätt!
    Man borde kanske snarare höja åldergränsen för ett sånt ingrepp?!

  4. katedervarg skriver:

    Ja, jag skulle nog inte protestera i så fall…

    Jag har inget alls emot könsbyten, utan tycker att folk får göra mest som dom vill så länge dom inte skadar nån annan. Jag har också den största respekten för vad tonåringarna vill, det måste jag ha annars skulle jag knappast överleva som lärare.

    Men jag VET också att många av dom VILL saker som faktiskt inte är bra för dom, och om dom fick sin VILJA igenom i allt skulle det snart bli krasch och bang av det mesta. Elevinflytande är till exempel inte detsamma som elevbestämmande.

    Så… Jag tycker nog man kan höja åldern, och låta själen mogna innan man börjar meka med kroppskonstruktionen.

Kommentera

