Killen med ketchup och en sexpack Pez

Det var mycket folk i kvartersbutiken igår. Kön drog iväg långt in i godisavdelningen, och segade på mer än vanligt. Framför mig stod en liten knodd på inte mer än sju, åtta år. Med kortbyxor, t-shirt och cykelhjälm såg han ut som en illustration från nån barnbok. I sina taniga pojkarmar höll han hårt fast i sitt shoppingbyte: en flaska ketchup och en sexpack Pez. Man ser hur mamsen skickat ner honom efter ketchupen till makaronerna, med mutan om att få köpa nåt gott till sig själv för en femma.

I kassan lade han noga upp varorna på bandet och väntade på sin tur, kom på att man ska lägga en avdelare mellan sitt och den som kommer efter och sträckte sig fram för att ta en. Men är man bara åtta så är man kort, och han var tvungen att hoppa upp på bandet för att nå den.

Han betalade och jag försjönk i andra tankar, gjorde mitt i kassan och skulle börja plocka ner kattmat och bröd i kassen, då jag upptäckte att det låg kvar en liten nyckelknippa med makraméband där killen hade stått. Jag tittade bort mot utgången men han var redan försvunnen. Snabbt packade jag ihop mitt, tog knippan och skulle försöka hinna fatt honom, men det behövdes inte för en av nycklarna måste ha varit till cykeln. Jag hade inte hunnit mer än ett par steg innan skjutdörrarna åkte upp och han lite styltigt kom springande tillbaka.

– Jag såg att du glömde nycklarna, sade jag, men jag hittade dem.

Killen sken upp, tog dem och tittade mig i ögonen:

– Tack så mycket!

Han sken när han sade det, det var så ärligt och kravlöst, och visst kan man förstå honom. Vilken panik att vara åtta och upptäcka att nycklarna är borta! Men samtidigt undrar jag vem som har sagt att artigheten är död? Den här grabben kommer säkert charma en och annan svärmor om nåt decennium. Bara inte ungdomen hinner förstöra honom innan dess…

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

