Katters förhållande till papper

Två katter delar min lägenhet, två honor som gör vad dom kan för att kalla den för sin. Båda två hade veterinären med 100 procents säkerhet fastställt som hanar när dom var små, vilket gör att jag undrar om det är veterinärhögskolan som bör utvecklas eller om man kanske inte var helt med på sex och samlevnaden redan i åttan.

Båda två har sin egen fascinerande relation till papper. Aslan, den yngsta, älskar när hon märker att jag glömt en toapappersrulle på bordet. Genast lägger hon sig med rullen mellan tassarna och mödosamt kan hon ägna timmar åt att riva sönder det bräckliga pappret i frimärksstora bitar som hon sedan sprätter iväg över hela golvet.

Püssel, som med den äldres vishet fattar att det är ett rätt bra sätt att väcka min irritation om man tvingar mig till pappersplock när jag kommer hem, har ett annat sätt att förhålla sig till papper. Så fort hon ser ett block eller en bunt papper väcks tvångstanken att dra med klon mot dem. Det ser ut som när man var liten och gjorde sina egna animationer genom att rita en gubbe som fick ett piano i huvet, eller en rymdraket som lyfte mot obestämda äventyr utanför papprets ram.

Men Püssel har också egenheten att tugga på varenda bok hon ser. Om jag lägger ifrån mig den på bordet måste jag vara beredd på att det på morgonen är minst två små hål genom omslaget. Så klart jag skulle kunna undvika det genom att lägga boken nånstans där hon inte kommer åt, men jag vill inte. Jag tycker om tanken att när hon är borta så finns hon ändå kvar så här. De perforerade pocketböckerna är hennes sätt att se till att jag aldrig glömmer. Små huggtänder i Låt den rätte komma in. Kan det bli bättre än så?

Om katedervarg

Min blogg är min dagbok, mitt pedagogiska manifest och min flaskpost till dig. Det är ord ropta i vinden.
Det här inlägget postades i Tankar från livets teater. Bokmärk permalänken.

Kommentera

